«En
midtsommernattsdrøm». Nordland Teater/Vinterlysfestivalen, Mo i Rana. Av:
William Shakespeare. Med: Kristian Winther, Linda
Mathisen, Hilde Stensland, Rune Storsæther Løding og Stein Hiller Elvestad. Regi: Kjell Moberg.
Shakespeare som showteater.
Midtsommermoro
«En
midtsommernattsdrøm» er en morsom introduksjon til Shakespeare, mest for dem
som ikke kjenner ham fra før.
TEATER: Barn og unge
er hovedmålgruppa. Forelskelsens forviklinger, forveksling og forvirring er
blitt til humoristiske sprell der også hjertesmerte er mer til å le enn å gråte
av, i denne forenklede versjonen av Shakespeares kanskje aller mest populære
komedie.
Her er den
popularisert ytterligere. Dypt lodder ikke Nordland Teaters «En
midtsommernattsdrøm», men festlig er den. Det fråtses i buskisvirkemidler, metateatral
lek og utkledningshumor, i en oppsetning der de utvendige virkemidlene
florerer. Preget blir likevel ikke utvendig, snarere gir forestillingen
inntrykk av å dyrke teatergleden både blant skuespillere og publikum.
Ungt
Hovedvekten ligger på
firkantdramaet mellom ungdommene Hermia (Stensland), Helena (Mathisen),
Lysander (Winther) og Demetrius (Løding). Men intrigene mellom Oberon (Winther),
Titania (Mathisen) og den eselomskapte Per Skyttel (Løding), samt metadramaet om
Pyramus (Løding) og Thisbe (Winther) er fortsatt med, bare i svært så konsentrerte
utgaver. Puck (Elvestad) er noe nær en gjennomgangsfigur, luskende blant
Ardenskogens plastjuletrær også i sekvenser der han ikke er aktiv deltaker i
handlingen. Ofte opptrer han som om han vil gi publikum sin egen representant
på scenen, det vil si, ikke-scenen, i en slags la-oss-se-hva-som-skjer-nå-funksjon.
Forestillingen framføres på flatt gulv foran et treveggs publikumsamfi, og
skuespillerne bruker også amfiet (og baksiden av amfiet) for å øke tempo og gjøre
sceneskiftene smidigere.
Lekent
Spillestilen er lagt
nær barnlig lek, med bytte av dialekter, tydeliggjort kroppsspråk og
demonstrativ ansiktsmimikk i rolledoblingen, som skjer med kostymebytter i full
åpenlyshet, med løsbarter på snei, og med detaljer som colabunnbriller, sigarettholder
og kongekrone. Puffende røyk signaliserer magisk innblanding. Musikk, også den
framført av skuespillerne selv, bidrar til temposkifter.
For de voksne kan
forenklingene bli vel enkle. Men også vi kan sette pris på en mindre omstendelig
utgave av stykket enn det vi oftest ser. Alle dødpunkter og noe av poesien er
nemlig vekk, i denne versjonen, som det tar rundt fem kvarter å komme igjennom.
Etter endt
spilleperiode i Nordland skal forestillingen på turné i Østfold, fulgt av en
gjesteopptreden i Oslo.
Premieren var 16. januar 2014. Anmeldelsen er skrevet ut fra en av forestillingene under Vinterlysfestivalen, 15. februar 2014.
No comments:
Post a Comment