«A
Chorus Line». Chat Noir. Av: James Kirkwood og Nicholas Dante (manus),
Edward Kleban (sangtekster) og Marvin Hamlisch (musikk), oversatt til norsk av
Runar Borge. Med: Hilde Lyrån, Trond Espen Seim, Kjetil Tefke, Kristin Berg
m.fl. Regi og koreografi: Chet Walker etter Michael Bennett. Musikalsk ansvar: Bjørn
W. W. Jørgensen.
Stikkord: Konkurransedyktig.
TERNING: FEM
Dansen for tilværelsen
«A Chorus Line» gir underholdningsbransjens arbeidshester en
plass i rampelyset.
MUSIKAL: Pulitzer-prisen for drama. Ti standard Tony-priser
og en æres-Tony. Femten sammenhengende år på Broadway. «A Chorus Line», skapt i
1975, er å regne som en moderne musikalklassiker. Den bør fortsatt være
konkurransedyktig.
Jobbjakt
Plottet er som en forløper til «Idol» eller «Dansefeber»: Sytten
dansere kjemper om åtte roller. Men i motsetning til i realityseriene er ikke
ønsket om stjernestatus drivkraften. Rolleskikkelsene vil bare ha en relevant
jobb, en jobb de er utdannet til, en jobb de har bakgrunn fra, en jobb der de
kan bruke seg selv og sitt yrke. De vil danse. Men det er ikke arbeid til dem
alle. Én mann, koreografen og regissøren Zach, må velge mellom dem. Trond Espen
Seim spiller ham med reservert aggresjon i stemme og ansikt, som et menneske
som til et visst punkt har lyktes, men som føler større bitterhet over det som
er tapt enn glede ved det som er vunnet. Hilde Lyrån er Cassie, den 32 år gamle
ekskjæresten alle trodde skulle bli stjerne, men som har innsett at hennes
plass er som et nummer i rekka. Nå forsøker hun å få Zach til å innse det
samme. Dessuten trenger hun en jobb.
Individer
De som ved start er en gruppe mennesker på en audition,
framstår gradvis som individer, der de snakker om vanskelige barndommer og
forvirrede ungdomsår, om gode og dårlige jobberfaringer. Om kroppsbilder, om
kjønnsidentiteter. Om - et vanskelig tema for en danser, med biologisk
begrenset karrierelengde - en framtid. Imellom danser og synger de, det første
med større perfeksjon enn det siste. Det passer uttrykket, «A Chorus Line» er
og skal være en dansers musikal, ikke skuespillerens, ikke sangerens. Chet
Walkers koreografi legger vanskelighetsgraden på ulike nivåer for de ulike
involverte, men med felles flyt i fellesnumrene som viser at talent finnes i
raust monn i hele gruppen.
«A Chorus Line» er, nær sagt selvsagt, en
ensembleforestilling, avhengig av fellesskapet for å fungere. To nokså nye navn
i norsk musikalteater fortjener likevel å framheves: Anette Lauenborg Waaler, i
rollen som Diana Morales, for sine kvaliteter som sanger, og Jack Gill, i
rollen som Richie Walters, for sine kvaliteter som danser.
Premieren var på Chat Noir 29. januar 2014.
No comments:
Post a Comment