Anerkjent og underkjent
Cecilie Løveid er en av Norges viktigste dramatikere.
Hvorfor ser vi henne ikke oftere på scenen?
NORSK DRAMA: Flere ganger er hun satt opp av våre
nasjonalteatre. Hun har vært vist på mindre scener også, av frigrupper og
prosjektteatre. Hun er oversatt til ungarsk og bosnisk. Hun er spilt i Wien og Warszawa.
En rekke bøker er skrevet om henne. Forfattere som Olaug Nilssen, Tomas Espedal
og Kristin Auestad Danielsen har kalt henne et forbilde, en inspirasjon, en
døråpner. Poeten Steinar Opstad erklærte at hun er «poet i dramatikken, dramatiker
i poesien og hun skriver en prosa som er en syntese av alle sjangre». Men
tross alt: Cecilie Løveid får mindre oppmerksomhet og færre oppsetninger enn
hun og hennes publikum fortjener. «Visning» ble skrevet på bestilling fra
Nationaltheatret og levert i 2005. Eirik Stubø la det bort, og det har ikke
vært vist før nå. I flere år mistet Løveid lysten til å skrive drama.
KANSKJE STÅR hennes eget rykte i veien for henne. Myten sier
at Løveid er utilgjengelig. Myten gir undertegnede lyst til å vri på noe Tore
Vagn Lid skrev i en annen sammenheng: Avantgarde betyr fortropp, ikke
uforståelig.
Cecilie Løveid har alltid vist vilje til å eksperimentere
med form. Ofte skriver hun i en prosalyrisk kollasjform som kan minne dels om tankestrømskrift,
dels om poesi. Det visuelle er viktig. Ofte fortelles historier gjennom tablåaktige
scener, noen ganger løsrevet fra scenene før og etter. Tidslinjene kan være
uklare. Rollefigurens intellektuelle liv, følelsesliv og fysiske liv samsvarer
ikke alltid. Og likevel, helheten sett under ett, trekkes fortellingen i en
bestemt retning. Skikkelsenes tanker er ofte uttalte, og selv de ganger rom og
rammer er abstrakte, er følelsene i dem alltid følbare. Det er heller ikke slik
at leseren eller tilskueren ekskluderes om han eller hun bare forstår noen av
nivåene. Snarere er det slik at den som skjønner referansene gis et bonusspor, tilgang
til flere dimensjoner. Løveids tekster har alltid flere tolkningsnivåer, mer
enn en inngang til innsikt.
DAGENS TEATERPUBLIKUM bør ha langt enklere for å følge hennes
tankebaner enn 1980- og 1990-tallets publikum. Vi kjenner regiteatrets flertydige
referanselek. Vi vet at historier kan bestå av flere, av og til motstridende,
enkeltfortellinger. Vi er vant til film, tv og teater der kronologi er oppløst
og diskusjoner diskuteres heller enn konklusjoner konkluderes. I 1996 kunne
Hans Rossiné skrive at «Rhindøtrene» var «absolutt pling-plong», uten å bli
oppsagt fra kritikerjobben i Dagbladet. Han var i takt med en tidsånd. Hun var forut
for sin tid. Men fortsatt, også i fagmiljøer, er Løveid omstridt. Da
Morgenbladet og Dramatikkens hus kåret Norsk Dramakanon før jul, ble hun valgt
vekk. Juryens Tom Remlov, som selv produserte henne i sin tid som teatersjef på
DNS, begrunnet det med at hun «ikke oppfylte de samlede kriteriene». Han beskrev
hennes stykker som «nokså situasjonsbestemte», «preget av den anledningen og
tiden de er skrevet i og for». «Resultatet blir oftere god form enn fullverdige
verk», sa han. Men det var åpenbart at ikke alle jurymedlemmene var enige.
Flere hadde ønsket Løveid på lista. Ivo de Figuereido framhevet «Maria Q» som sin
favoritt. Siri Senje påpekte at hun hadde vært blant finalistene, men at juryen
- Senje, Remlov og Figuereido, Ane Farsethås og Kai Johnsen - ikke klarte å
enes om hvem av Løveid, Sverre Udnæs, Klaus Hagerup, Arne Skouen og Finn Iunker
som skulle med. Resultatet ble ei liste uten noen av dem.
LØVEIDS FRAVÆR fødte rabalder. Juryen kunne da ikke mene at
Sigbjørn Obstfelders «De røde dråber», Nils Kjærs «Det lykkelige valg» eller
Tarjei Vesaas «Bleikeplassen» var viktigere bidrag til norsk dramatikk enn alt hun
har skrevet? I sedvanlig dempet stil kalte Jon Fosse - selv på lista - utelatelsen
«litt overraskende». «Oppsiktsvekkende», sa Therese Bjørneboe, kritiker i
Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. Hun betegnet
Løveid som «en av de mest fornyende og dristige dramatikerne fra 80-tallet og
utover». Arne Lygre - på lista - sa han savnet henne. «Useriøst», sa forfatter,
forlegger og fersk dramatiker Geir Gulliksen, og beskyldte juryen for ikke å ha
hatt oppdraget på alvor.
- Som
dramatiker har hun tidlig og tydeligere enn noen andre dratt tenkningen om
norsk teater vekk fra naturalismen og Ibsentradisjonen mot noe nytt og mer formsøkende,
sa Gulliksen til Morgenbladet.
Sintere
ble Wenche Larsen, som skriver doktorgrad om Løveids dramatikk. I et
leserinnlegg skrev hun at juryen «undergraver sitt eget prosjekt», og at det er
«faglig useriøst» og «latterlig» å overse henne. «Er det noen som skriver tidløs,
eksistensiell dramatikk som fullverdige verk, er det Løveid», skrev Larsen.
OG DA ER VI tilbake til start. Betyr «kontroversiell»,
«eksperimentvilje» og «eksistensiell» vanskelig? Ikke i «Visning». Språket er musikalsk,
muntlig og hverdagslig. Situasjonen er emosjonell. Julie, fotokunstner og fersk
enke, går på visning i huset der hun bodde med mann og sønn. Sønnen Fredrik, voksen
på utsiden og barn på innsiden, har hun med seg, og hun forteller ham at de
skal late som om de ikke har sett huset før.
I huset møter de Michael, en eiendomsmegler Fredrik skal
komme til å kalle både «pappa?», «ikke pappa» og «onkel Scar». Det siste er en
referanse til «Løvenes konge» og et tegn på Fredriks mentale alder, men også et
forvarsel om hva som vil skje. Dette er et kjennetegn for Løveids referanser.
De er aldri tilfeldig valgt, aldri utvendige. Og raskt blir det klart at
«Visning» i tillegg til spor fra «Løvenes konge» også bærer i seg spor av
«Hamlet» og «Oidipus». Nærleser en teksten, ser en at den er bevisst slektskapet
mellom inspirasjonskildene. Slik er den også et eksempel på at avstanden mellom
kunst og underholdning ikke alltid er så stor, og at bredt og smalt godt kan forbindes
uten at det ender i middelmådighet eller middelkultur.
TYPISK for «Visning», og for Løveid, er det også at det ikke er den unge mannens erfaringer som står i sentrum. I det skiller hun seg fra tekstene hun refererer til. Cecilie Løveid er ikke bare opptatt av det spesifikt kvinnelige i det kroppslige og kjønnslige, men også i det sosiale, i særbehandling av kvinner, i egen eller andres forventning til kvinneroller eller oppfatningen om kvinnen som «det annet kjønn».
TYPISK for «Visning», og for Løveid, er det også at det ikke er den unge mannens erfaringer som står i sentrum. I det skiller hun seg fra tekstene hun refererer til. Cecilie Løveid er ikke bare opptatt av det spesifikt kvinnelige i det kroppslige og kjønnslige, men også i det sosiale, i særbehandling av kvinner, i egen eller andres forventning til kvinneroller eller oppfatningen om kvinnen som «det annet kjønn».
Den som vil, kan tolke motstanden hun møter som en bekreftelse
av at kvinneerfaringer fortsatt ses som en underkategori, mens mannserfaringer godtas
som menneskeerfaring.
NOTISER:
NÅ OGSÅ I KINA: Cecilie Løveids skuespill «Visning» og
«Østerrike» ble i fjor oversatt til kinesisk av dramaprofessor Jialing Qiu, og
Løveid deltok selv under en konferanse i Tianjin, der «Østerrike» også ble
framført. «Visning» skal vises i Kina senere i år.
PERSONLIG: Cecilie Løveid skrev «Visning» etter å ha mistet
mannen sin, og ga stykkets sønn en psykisk utviklingshemming. Selv har hun en
sønn med Downs syndrom, og nylig fortalte hun Bergens Tidende at hun har lært
mye av ham.
FAKTA
Cecilie Løveid
*Norsk dramatiker, poet og romanforfatter, født 21. august
1951.
*Debuterte med romanen «Most» i 1972. «Mørkets muligheter»,
utgitt i 1976, var hennes første lyrikksamling og «Dobbel nytelse» ble det
første av hennes dramaer til å bli gitt ut, i 1978. Hun har også skapt
hørespill og tekster for performance, opera og dans.
*Blant hennes dramatiske arbeider er skuespillene
«Balansedame» (1985), «Barock Friise» (1993), «Maria Q» (1994), «Rhindøtrene»
(1996) og «Østerrike» (1998).
*Underviser ved Skriveakademiet i Hordaland, og har
tidligere vært tilknyttet dramatikerutdanningen i Århus, Danmark.
*Hørespillet «Måkespisere» vant Prix Italia i 1983. Hun fikk
Aschehougprisen i 1984, Doublougprisen i 1990, den norske Ibsenprisen i 1999,
Amalie Skram-prisen i 2000 og Gyldendalprisen i 2001. Hennes teaterstykke
«Roadkills» ble nominert til Heddaprisen 2011 i klassen for beste barne- og
ungdomsforestilling, og diktsamlingene «Flytterester» og «Nye ritualer» ble
nominert til Brageprisen i 2012 og 2008.
*«Visning», som ble skrevet i 2005, har urpremiere på
Nationaltheatret 23. januar.
Teksten sto på trykk i Dagbladet i januar 2014.
No comments:
Post a Comment