Tuesday, February 25, 2014

Februar 2014: Ideersak om hiphopteater


Når hiphop blir drama

Hiphopteatret vil ikke være pynt på kaka. Det vil ha sin del av kaka.

HIPHOPTEATER: Teater med rap. Teater med DJ. Teater med breakdance og teater med graffiti. Hiphopteatret bruker hiphopkulturens ytre kjennetegn, men forteller også historier som angår hiphopmiljøet. Nå inntar sjangeren teatertradisjonens storstue. Kan den beholde kraften i sitt opprør da? Ja, mener festivalsjef Cici Henriksen.
- Teatret trenger diskusjon. Hiphop skaper diskusjon, sier Henriksen.

HIPHOPTEATER er ikke helt nytt i Norge. Erik Ulfsby har brukt elementer fra hiphop i flere av sine forestillinger, «Elektra», «Jungelboken», «Den hemmelige hagen». Rapduoen Emire og Lillebror har skapt flere forestillinger, «Tæsjern på Grønland» og «Det bare er sånn». Den Norske Opera & Ballett har latt breakende b-boys og ballettdansende ballerinaer konkurrere. Men likevel: Teatersjangeren er ukjent for mange, og en så omfattende markering som Sprkbox har den aldri hatt i Norge. Hva er det som gjør at hiphopteatret krever sin egen festival, ja, to festivaler?
- Hiphop treffer i magen. Deretter går den til intellektet. Energien, driven, diskusjonen, dynamikken og tematikken i hiphopteatret er noe det generelle teatret trenger mer av. Hiphop krever få ressurser, men har en spontanitet og en direkthet som gjør det til et vitalt og levende uttrykk, sier Cici Henriksen.
Hun er sjef for begge Sprkbox-festivalene, utdannet skuespiller ved Statens Teaterhøgskole og med erfaring fra Trøndelag Teater.
- I hiphopteatret fortelles historier fra hiphopmiljøets eget ståsted. Det er viktig. Historiene må springe ut fra miljøet, fra folk som forstår uttrykket, som kan reglene, og som selv kan definere sjangeren. Ellers blir hiphop fort bare pynt på kaka, og da går vi glipp av viktige perspektiver, sier Cici Henriksen.

HIPHOPKULTUREN oppsto på 1970-tallet i USAs urbane underklasse. Miljøet besto av fattige, ofte arbeidsledige ungdommer, svarte, brune, hvite, som regel med liten eller ingen utdanning, og med lav status. Som med rocken og punken før den har hiphopen spredd seg og blitt massekultur. Første generasjon fans er blitt voksne, og de mest populære rapperne er for lengst blitt mangemillionærer. Men om Sean Combs og Jay-Z er aldri så velstående, er hiphopen fortsatt i opposisjon. Grunnlaget er protest og selvmarkering, et krav om å bli hørt. Hva som skjer når en faktisk blir hørt, og om opprøret da forandrer seg, er et annet spørsmål. Danny Hoch, en av grunnleggerne av USAs turnerende hiphopfestival oppsummerer det slik; «En del av hiphopen vil bli akseptert, og en del vil det ikke».
- Hiphopen er i sitt vesen i opprør mot det etablerte. I norsk teater er ingenting så etablert som Nationaltheatret. Men likevel skal Sprkbox inn på National?
- Hiphopen er ikke motstander av det etablerte bare fordi det er etablert. Hiphopens opprør er ikke et opprør for opprørets egen skyld. Det hiphop protesterer mot er urettferdighet. Rasisme, undertrykkelse, sosial skjevhet. Så lenge slike problemer finnes tror jeg alltid at hiphopen vil beholde opprøret i seg, sier Cici Henriksen.
Hun er svært fornøyd med å ha fått en avtale med Nationaltheatret, og ser på det som en aksept av hiphopteatrets kunstneriske verdi. For teatret gir det muligheter til å få inn «friske impulser», som teatersjef Hanne Tømta kaller det.
- Institusjonsteatrene må passe seg for å lukke seg om det etablerte. Den som ikke er åpen og nysgjerrig, gjerne overfor det som kommer fra unge og opposisjonelle miljøer, risikerer å stivne hen. Det er heller ikke noen hemmelighet at institusjonsteatrene må gjøre en innsats for å tiltrekke seg også et annet publikum enn den kulturelle middelklassen. Vi vil ha ungdom hos oss. Vi vil ha folk med ulik kulturell bakgrunn. Jeg tror på en gjensidig kunstnerisk utveksling og håper at Spkrbox kan åpne opp for det, sier Tømta.

KAN HIPHOPKULTUREN la seg oversette fra USA til Norge? Nei, men det gjøres heller ikke, mener Cici Henriksen.
- Ulike enkeltsaker har politisk sprengkraft i Norge og i USA. De norske klasseskillene er ikke like ekstreme som dem i USA, men det finnes klasseforskjeller også i Norge, økonomisk og kulturelt. Historiene om dem hører vi sjelden i teatret i Norge, men hiphopkulturen tar tak i dem. Hiphop forholder seg til det å være utafor og innafor, sier Cici Henriksen.
Mange av Sprkbox-festivalens forestillinger er amerikanske gjestespill. I «Obamatry» fører Darian Dauchan en imaginær samtale med presidenten, der han blander egen poesi og sitater fra Obama. I «A Sucker Emcee» tar Craig MuMs Grant for seg hva det vil si å lykkes i hiphop, dels er basert på egen oppvekst. «The Rap Guide to Evolution» handler om kampen for å overleve. «Death Boogie» har fått merkelappen «en poetisk hiphopmusikal», og skildrer en manns politiske og kunstneriske oppvåkning. Alle disse spilles både i Oslo og Trondheim, mens «How to Break» (kun på Nationaltheatret) forteller om to ungdommer som møter sykdom og må omdefinere egne liv. I tillegg blir der samtalearrangementer, kursverksteder og foredrag, konserter, jam og dokumentarvisninger under festivalene. I Trondheim vises også to norskproduserte forestillinger; «1000 solsikker» med Sarah Camille og «Trond Wiger» med Trond Wiger. Cici Henriksen håper Sprkbox kan inspirere til mer norskskapt hiphopteater, og ønsker å koble rappere, dansere og dramaturger til framtidig samarbeid.

ETT AV MÅLENE med Sprkbox er å utforske kulturelle klasseforskjeller, hvem som slipper til og hvem som ikke gjør det. Hvem blir tatt på alvor, hvem blir det ikke? Cici Henriksen mener det finnes gjensidige fordommer mellom teatret og hiphopmiljøet.
- For ungdommene kan det være en terskel å gå i teatret, de tror det er kjedelig og stivt og ikke for dem. Og i teatret blir «folkelig» altfor ofte oppfattet som et kodeord for «dårlig kvalitet». Begge fordommene bunner i kunnskapsmangel, sier Cici Henriksen.
Hun håper at Sprkbox kan låse opp teaterkoder for hiphopere og hiphopkoder for teaterfolk, og mener det finnes flere likheter mellom uttrykkene enn mange ser.
- Rappere må ha diksjon, timing, og et bevisst forhold til språkets rim og rytme. Når to rappere battler, har det sin egen, eskalerende dramaturgi. Ofte ligger det henvisninger til tidligere hendelser i tekstene, enten oppdiktet eller reelt, noe som rapperne bygger videre på. De kan uttrykke noe i klartekst, men noe kan også være sjølironisk ment, dobbeltbunnet og med undertekst. Deltakerne iscenesetter seg selv og hverandre, og det er ikke alltid meningen at den som hører på skal kunne skille mellom det oppriktige og det oppdiktede. Alt dette har rapteksten og teaterteksten felles, sier hun.

NOTISER: 

I TRONDHEIM: Fra 21. til 24. februar arrangeres hiphopteaterfestivalen Sprkbox i Trondheim. Alle arrangementene finner sted i Verkstedhallen på Svartlamon. Fullt program finnes på www.sprkbox.no.

I OSLO: Fra 28. februar til 3. mars er det Oslos tur. I hovedstaden fordeler arrangementene seg på Caféteatret/Nordic Black Theatre, Dramatikkens Hus, Norsk Skuespillersenter og Nationaltheatret. Også her, fullt program på www.sprkbox.no.

FAKTA
Hiphopteater
* Hiphopteater er samtidsteater som bruker én eller flere av de fire mest sentrale elementene innen hiphopkulturen i sin formidling; breakdance, graffiti, rapping, DJ-ing. Elementer som Spoken Word, beatboxing og annen hiphopdans enn breaking kan også være med.
*Det er ikke nok at estetikken tilhører hiphopen. Puristene krever også at hiphopteatret skal være skapt av og med hiphopkunstnere, med historier fra hiphopmiljøet.
*I Frankrike, USA og Storbritannia arrangeres årlige hiphopteaterfestivaler: Les Rencontres de la Villette i Paris, Hip-Hop Theater Festival i Washington D.C, New York, San Francisco og Chicago, og Breakin' Convention i London.
*Norge får nå sin egen hiphopteaterfestival: Sprkbox, som arrangeres i Trondheim og Oslo i februar og mars i år.


Teksten sto på trykk i Dagbladet i februar 2014.

No comments:

Post a Comment