«Ylvis i Spektrum». Oslo Spektrum/Stageway. Av og med:
Ylvis, det vil si Bård og Vegard Ylvisåker. Bisarr popkulturell bonanza. TERNING:
FEM
Digresjonenes triumf
Ylvis har gjort surrealistisk sjangerblanding til folkeeie -
og kan trygt feire med storslagent show.
SHOW: Tenk på en rockekonsertklisjé, hvilken som helst
rockekonsertklisjé, og jeg tør nesten love deg at den er der. Fra starten - der
brødrene senkes ned fra taket i solbriller og bevingede metallic-jakker som får
dem til å se ut som en slags genmutert blanding av husfluer og Michael Jackson -
til avslutningen, «The Fox», som stor finale med laserlysshow, maskerte dansere
og fuskepelskåper, er «Ylvis i Spektrum» en oppvisning i ekstravagant artisteri
og hemningsløs underholdning.
Påkostet
I presentasjonen av brødrene Bård og Vegard Ylvisåkers
største hits er det ikke spart på noe. Her er dansere, heiagjengledere,
korister, flere ulike kor, ett av dem med kjendiser, sjumannsband og til og med
ei dame som gjør rytmisk sportsgymnastikk. Her er fyrverkeri og pyroteknikk,
røykshow, stadige kostyme- og rekvisittskifter, grafikk og videoanimasjon, samt
strømmede sangtekster som fungerer dels som karaokeoppfordring, dels som
verktøy for å sikre at publikum får med seg de tekstlige poengene. Og ennå
kunne langt, langt mer ha vært nevnt. Det hele er presentert mer enn corny nok
til at det ikke blir pretensiøst. «Ylvis i Spektrum» er snarere en parodi på selvhøytidelighet
og pretensjoner, som en oppfordring til å le av de artister som fulle av seg
selv framfører tekster sammensatt av selvfølgeligheter - og av de navlenære
i-landsproblemer som til enhver tid måtte plage oss i publikum. Den typiske
Ylvis-blandingen av inderlig seriøs framføringsstil, sjangerblandet melodi bygd
opp av ulike velkjente populærmusikalske grep og tøysete tekst sørger for det.
Suksessparade
Sjangeren er komikonsertens, og referansene er like gjerne
musikalske som fysiske eller verbale. De musikalske arrangementene er
forstørret for å passe Spektrum-dimensjonene og et liveband på sju, pluss fire backup-syngende
korister, i tillegg til Ylvis-brødrene selv og deres utvalgte gjesteartister,
men Youtube-favorittene fra TV-showet er med: «Pressure», «Jeg heter Finn», «Work
It», Calle Hellevang-Larsens «Air Horn Classics», «Massachusetts», «The Cabin»,
«Someone Like Me», «Janym», «Sammen finner vi frem», «Stonehenge», «Egeland» og
altså, til slutt, «The Fox». Innrammingene er ofte nye, for eksempel når
Averøyas skiltmangel dokumenteres gjennom gravalvorlig Brennpunkt-harselas før
sangen «Sammen finner vi frem» starter, men ofte er det egne musikkvideoer det
vises til også i de sceniske løsningene, og lite er helt og holdent nyskrevet. Interiørtrender-møter-heavy
metal-innslaget «Shabby Chic» var nytt for undertegnede - og jeg tror også for
resten av publikum - det samme var en (ikke veldig nyskapende) Wham-hyllest med
Magnus Devold som gjesteartist på althorn, samt en anatomisk orientert elektro/synthpop-framføring
kalt «Tissemannen», sannsynligvis med opprinnelse i brødrenes skoledager.
Gjester
Gladvold er her også. Korguttnummeret fra sceneshowet «Ylvis
4» er inkludert i en tilstrekkelig brutal utgave til at skolegutten noen seter
fra meg, anslagsvis åtte år, får behov for å se vekk så lenge som det varer, og
Nationaltheatrets Kjersti Botn Sandal får demonstrert noen av sine
scenekampferdigheter, i sin gjesteopptreden i «Someone Like Me», blandingen av
musikalmyk kjærlighetsballade (á la noe Claude-Michel Schönberg kunne ha
skrevet) og dubstep (veldig langt fra miserabelt). Samarbeidspartnerne Calle
Hellevang-Larsen og Magnus Devold er som allerede nevnt blant gjestene. Gjest
er også lillebror Bjarte Ylvisåker, som stiger opp fra scenegulvet og avleverer
et solonummer, syngende på tekstlinjer som «I was never asked to join them» og «I
will never be a star», og Einar Lunde, Åge Sten Nilsen, Gaute Grøtta Grav og
Hanne Sørvaag (alle på «Sammen», med flere). Noen av oss savnet Bernhard
Ramstad («Joff-tchoff-tchoffo-tchoffo-tchoff»), og vi kunne nok også ha ønsket
oss noe mer nyskrevet materiale - men det Ylvis ga oss, var mer enn
tilstrekkelig til å skape feststemning i et fullsatt Spektrum.
Showet fant sted 28.02.2014.
No comments:
Post a Comment