«Spelemann på taket». Det Norske Teatret. Av: Joseph Stein
(manus), Sheldon Harnick (sangtekster) og Jerry Boch (musikk) etter Sholom
Aleichem, oversatt av Hartvig Kiran. Med: Pål Christian Eggen, Heidi Ruud
Ellingsen, Herborg Kråkevik, Svein Roger Karlsen m.fl. Regi: Erik Ulfsby. Koreografi:
Belinda Braza. Musikalsk ansvarlig: Atle Halstensen.
Storslått historisk saga.
TERNING: FEM
Holder taket
«Spelemann på taket» griper fremdeles.
MUSIKAL: Det Norske Teatrets oppsetning forener det tidløse,
det moderne og det klassiske, og viser at det historiske familiedramaet
fortsatt fortjener klassikerstatus.
Balanse
I sitt portrett av Tevje, melkemann og hverdagsfilosof,
balanserer Pål Christian Eggen mellom uttrykk av pågangsmot og tretthet,
pragmatisme og omsorg. Hans Tevje er ikke bare en representant for
enkeltmennesket i klemme mellom tradisjon og framtidsvyer, men en synliggjøring
av forskjellen mellom det å reflektere over livets vanskeligheter og å akseptere
dem.
Som den virkelighet Tevje lever i, har Erik Ulfsby valgt et
scenisk uttrykk med røtter i tradisjonen. Som Tevjes virkelighet har også det
flere både moderne og framoverpekende trekk enn det som er synlig ved start. Hvilken
plass individet har i tradisjonen - den religiøse og den politiske - og hvilken
betydning tilhørighet har for samfunnet, familien og samlivet, er hovedtemaer,
løftet og tydeliggjort av et samspilt ensemble i god balanse mellom alvor og
komikk.
Fleksibel
Nora Furuholmens scenografi framstår som tilpasningsdyktig.
Spinkle, Chagall-inspirerte bygningsstrukturer og gjerdebiter flyttes rundt, i
kontinuerlig forandring, på en og samme tid åpne og lukkede elementer i et
miljø som både er åpent og lukket.
Lysdesignen, av Ola Bråten, spiller en aktiv rolle i det å
lede publikumsoppmerksomheten mellom situasjoner, og Belinda Brazas dansescener
har en historiefortellende funksjon, i sine skiftende skildringer av
landsbysamfunnets mennesker og møtene mellom dem.
Orkesterets musikere er kledd som landsbyboere, og beveger
seg blant skuespillerne, mens den muntermelankolske klezmermusikken, med slektskap
også til russisk folkemusikk, understreker motsetningene i samfunnet, og i
enkeltmenneskene som lever i det. Spelemannen Bjørn Kåre Oddes følsomme spill
er fullt av innlevelse, og gir toner til de følelser rollegalleriet rundt ham
mangler ord for.
Sterke bilder
På bakveggen, som blir brukt som bildeskjerm, vises et bilde
av storbyen (Kiev), som før pause virker langt borte. Etter pause er byen, i
likhet med staten, verden og politikken, kommet det lille landsbysamfunnet
Anatevka nærmere. Mot slutten av forestillingen skal dette bildet krype
nærmere, så enda nærmere, og enda nærmere, inntil alt frirom rundt landsbyen er
utslettet, og innbyggerne befinner seg i skyggen av tårnene, i storbyens ghetto
- eller i et forvarsel om at det er der de snart kommer til å leve.
Sluttbildet er ett av natt og tåke. Det fungerer som enda et
forvarsel og enda en påminnelse om historiens lange linjer. Det kan også sees som
et diskret minnesmerke over mennesker som ble, og mennesker som fortsatt blir, jaget
på flukt og frarøvet makten over egne skjebner.
Premieren var på Det Norske Teatret 26. mars 2014.
No comments:
Post a Comment