FAKTA: «Det året det
var så bratt». Teater Innlandet, Hamar Kulturhus. Av: Trond Lie, med
utgangpunkt i sanger av Øystein Sunde. Med: Tom Styve, Ida Holten Worsøe, Tiril
Heide-Steen, Stig-Werner Moe og Knut Erik Engemoen. Regi: Trond Lie. Musikalsk ansvar:
Tom Steinar Lund.
Kosekollasj fra
hverdagsveven.
TERNING: FIRE
Til Sundes pris
For den som vil ha
lett og livlig underholdning, er det bare å komme her.
MUSIKAL: Øystein
Sunde er den siste gitarkamerat til å få sin egen jukeboksmusikal. «Det året
det var så bratt» er trivselsteater uten motbakker eller motstand.
Løselig
De ulike innslagene
er løst forbundet. Ett miljø vender vi stadig tilbake til, ett der Ida Holten
Worsøe og Stig-Werner Moe framstiller herr og fru i campingvogn, med Tiril
Heide-Steen og Knut Erik Engemoen som datter og sønn og Tom Styve som nabo,
sistnevnte med base i førerhuset til en trailer fra Frydenlund. De bor i et
bygdesamfunn, muligens ett som oppsto da en danske med campingvogn punkterte på
ei smal lita bru et sted mellom Låtefoss og Seljestad. Akkurat det er ikke
viktig.
Hvilken tilknytning de samme skuespillernes øvrige rollefigurer har til
det samme samfunnet, om noen, har heller ingen betydning, for det ligger ingen sammenbindende
historie i «Det året det var så bratt», ingen synlig felles filosofi, ingen budskap
eller linjer som peker utover enkeltsituasjonene.
Kollasj
I stedet har Trond
Lie skapt en kollasj viet hverdagens gleder og irritasjoner, hverdagens
paradokser og absurditeter, hverdagens vaner og avvik.
Bevisstheten om at
«hverdagsmennesker» er så mangt ligger under, men skikkelsene er ikke skapt som
fullverdige personer, de er knapt karikaturer, og heller ikke typer, men
snarere omriss til typer, situasjonsbetingede, ofte snurrige skisser, som statister
snarere enn personlighetsstyrte individer. Ofte er det kostymer og parykker som
karakteriserer dem, i kombinasjon med kroppsspråk nær lokalrevyens.
Dypt kan
man ikke si at det er, men det viser det heller ingen ambisjoner om å være.
Musikalsk bredde
Noen av innslagene
fremhever ordsmeden Sunde, andre låtsnekkeren. Stor variasjon i de musikalske
arrangementene, samt enkelte rent musikalske, ikke-verbale mellomspill, understreker
at melodimakeren er nesten like allsidig som ordkunstneren. Bossanovaen danner fundamentet,
men Tom Steinar Lund og hans orkester (Lund selv, Birger Mistereggen, Sveinung
Hovensjø og Joachim Svendsen) trekker den av og til i retning av saktejazz, av
og til retning rockabilly, av og til retning rapp. Det eksperimenteres med
temposkifter, og ofte dveles det langt mer ved de tekstlige formuleringene enn det
som er vanlig når Sunde selv framfører sine sanger. Slik ledes også oppmerksomheten
til ordspillene, de verbale blinkskuddene, de episodiske, nær novelleaktige,
øyeblikksskildringene.
Ambisjonene er kanskje ikke så høye, men de innfris, og
det trengs ikke mer før de stenger.
Premieren var i Hamar Kulturhus 20. mars 2014.
No comments:
Post a Comment