«Hege og Øivind går til Operaen». Den Norske Opera &
Ballett, Scene 2. Av: Knut Nærum, med musikk fra operatradisjonen. Med: Hege
Schøyen, Øivind Blunck, Eli Kristin Hanssveen, Thor Inge Falch. Regi: Ivar
Tindberg. Musikalsk ledelse: Helge Evju.
Prestasjonsorientert, ikke lekent.
TERNING: FIRE
Ærefrykt og streben
«Hege og Øivind går til Operaen» tar for seg hva som skjer når
respekt blir et hinder for den gode opplevelsen.
SHOW: Humorshowet møter operakonserten, men dramaturgien er
lånt fra bakomfilmen. «Hege og Øivind går til Operaen» er historien om, nettopp,
hvordan det gikk til da Hege Schøyen og Øivind Blunck ble invitert til å lage
show i Operaen.
Personlige musikkminner gjennom tilbakeblikk til barndom,
ungdom, utdanning og musikkteaterroller veksler med innblikk bak kulissene, der
operashowet forberedes gjennom vokaløvelser, innlæring og fysisk trening.
Glede og nerver
Showet er prestasjonsorientert, med rikelige anledninger til
å sammenligne de profesjonelle operasangernes ferdigheter med Blunck og
Schøyens. De sistnevnte to kommer ikke dårlig ut av det, men samtidig legges
det heller ikke skjul på hva skolering, øvelse og erfaring har å si for å kunne
utvikle egne stemmer til fulle.
Lyttergleden stimuleres fra start, mens veien fram til
utøvergleden framstilles som lang og tornefull. Det gjøres mye ut av prestasjonsangsten
ved å skulle samarbeide med - og måle seg mot - mestere i et fag. Forskjellen
mellom å kaste seg uti en utfordring og å kvie seg inn i den står for hovedkonflikten.
Hege Schøyen er tildelt rollen som den forknytt nervøse,
Øivind Blunck den som utenpå viser ei tøff maske, men som innvendig likevel er
følsom og forstående. Deres læremestre, Eli Kristin Hansveen og Thor Inge
Falch, får begge opptre som de proffer de er, men førstnevnte har fått mer av
en pedagogisk veiledende oppgave, mens sistnevnte framstår som den som
vekselsvis stiller spørsmål ved vedtatte sannheter, og tar de samme sannheter
altfor bokstavelig. Alt akkompagneres av strykekvintett og klaver.
Respekt
Knut Nærum har formet teksten, etter alt å dømme i nært
samarbeid med de involverte. Den som venter seg et show etter samme mal som
hans bok «Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen», med en uærbødig tilnærming
til fakta og fordommer, klisjeer og realiteter, vil få seg en overraskelse.
Uærbødig er dette langt ifra.
«Hege og Øivind…» knekker en og annen myte om den store
seriøse Operaen med stor O, noe som kan fungere tilgjengeliggjørende. Noen av
innslagene demonstrerer betydningen av sceniske spesialeffekter, kostymer,
gester og koreografi, som en slags «illusjonisten avslører sine
triks»-eksemplifisering, også døråpnende. Men samtidig har showet noe av det
samme problemet som dets tematikk diskuterer - hva som skjer når overdrevet
respekt for en kunstform hindrer en i å få fullt utbytte av samme.
Som humorshow ville «Hege og Øivind går til Operaen» ha tjent
på mer lekenhet. Som konsertopplevelse ville den ha tjent på mindre prat og mer
sang. Det som gjør showet verd å bruke en kveld på er de musikalske
prestasjonene som er.
Premieren var på Den Norske Opera & Ballett 15. april 2014.
No comments:
Post a Comment