«Hei... Jeg trenger litt hjelp her, jeg...». Chat Noir/Thalia Teater/Pullman. Av
og med: Ingar Helge Gimle, med støtte fra Petter Næss. Regi: Petter Næss.
Raust, sårt og solid.
Rotløs voksen
Ingar Helge Gimle har historiefortellerens evne til å trekke
publikum inn og å vriste ut av dem den reaksjon han vil ha.
TEATER: Å påstå at formen er motivasjonsforedragets ville
vært usant. «Hei... Jeg trenger litt hjelp her, jeg...» ligger nærmere
bekjennelsen, skriftemålet.
Ingar Helge Gimle gir sin indre kritiker fritt spillerom.
Han utleverer store og små dumheter, store og små nederlag, utilstrekkelighet
og usikkerhet.
Aksept
Han framstiller seg som ubehjelpelig. Et menneske som ikke
rekker å finne seg selv før han har rotet seg bort igjen. Han manipulerer sitt
publikums medynksmuskler, i nesten provoserende stor grad. Og likevel kan
«Hei... Jeg trenger litt hjelp her, jeg...» sees som langt mer motiverende enn
de fleste motivasjonsmotiverte monologer. Ikke bare fordi den er full av lattervekkende
formuleringer, treffende observasjoner og presise personkarakteristikker. Men
fordi den framføres med slik varme og aksept. Det krever en helt egen form for
raushet å se seg selv med alle sine mangler, og å akseptere det man ser.
«Hei...» kan meget vel oppfattes som en oppfordring til oss tilhørere om å
finne fram til akkurat den rausheten i oss selv.
Sannhetsgehalten? Den er underordnet. Om Ingar Helge Gimle
forteller sannheter, eller om han utbroderer, overdriver eller regelrett dikter
framstår som helt uvesentlig. Han har uansett evnen til å engasjere sitt
publikum i det han forteller om. Om den «Ingar Helge» han viser oss er den samme
Ingar Helge som han selv og hans nærmeste kjenner igjen gjør ikke forestillingen
mer eller mindre relevant for de mennesker den er relevant for.
Fellesskap
Ordene er ujålete og direkte. «Hva skjedde underveis,
liksom?» «Jeg må gjøre ett eller annet med livet mitt.» Tenkningen som ligger
bak dem og i dem, selvgranskende, ofte sår tenkning, blir ikke ukomplisert eller
naiv av den grunn. Overgangene mellom de ubetenksomme, spontane og dårlige
valgene, og angerens selvbebreidelse er kjappe og gjenkjennelige.
Ingar Helge Gimle viser seg bevisst den trygghet som ligger
i roller og masker. Skuespillerens roller og masker bruker han i formidlingen, han
drar nytte av imitasjonsevnene, når han illustrerer anekdoter, han anvender nyansene
i stemmen, når han vil at vi skal forstå hvor historiene vil ende før han har
kommet til det punktet i historien at de faktisk ender, han posisjonerer blikket
som markør for nærvær, i signalisering av engasjement eller skuffelse. Privatpersonens
roller og masker kaster han tilsynelatende fra seg. Alt er naturligvis
kalkulert, nøye planlagt av Gimle selv og av Petter Næss, men det virker
oppriktig, utleverende inntil det pinefulle. I tematikken finnes jo så mye
sårhet.
I det ligger også renselsen. For sårheten, om ikke årsakene til den, er
allmenn, og i det allmenne finnes et fellesskap. Dette fellesskapet er «Hei...»
en vei til.
Sluttordene faller brått. De er på en og samme tid
overraskende og den eneste naturlige konklusjonen.
Premieren var på Chat Noir 27. mars 2014.
No comments:
Post a Comment