«Hjemme hos Henrik Thodesen». Edderkoppen/Bumblebee
Productions/Bandrec. Av og med Henrik Thodesen. Regi: Patrik Syversen.
Produsenter: John Erik Skahjem og Bjørn Daniel Tørum.
Tilstrebet amatøraktig.
TERNING: FIRE
Et hipsterhjem
«Hjemme hos Henrik Thodesen» er ironisk naivt. Eller
omvendt.
SHOW: «Nå er han ENDELIG KLAR» forkynner en Se og
Hør-lignende gul stjerne på promomateriellet. Ikke alle som ser Henrik
Thodesens første helaftens soloshow vil være enige i det, men sannsynligvis er
det slik han vil ha det. «Hjemme hos Henrik Thodesen» er ofte tilstrebet
uelegant, som en slags selvbevisst ironisering over ironisk selvbevissthet.
Løs struktur
Det finnes sammenhenger, tematiske tråder og callbacks til
tidligere sekvenser (samt til tidligere opptredener og egen filmdeltagelse) i
showet, men strukturen - i den grad det er et ord som kan brukes her - er
løselig, med digresjoner, famlende formuleringer og longører. Det virker som et
overlagt valg, muligens bunnet i en grunnleggende motvilje mot å strukturere, mot
glatthet eller polert profesjonalisme, noe som en innlagt sekvens der Thodesen
holder et liksom-foredrag om humor kan være et eksempel på. Denne er tilsiktet
amatørmessig, med klossete powerpoint-plansjer, fulle av skrivefeil - feil som
han for sikkerhets skyld påpeker selv, så ingen skal gå glipp av dem eller tro
at han ikke er klar over dem. Kanskje kan vi kalle det naivistisk ironisk.
Kanskje er det bedre å si at det er ironisk naivt. Patrik Syversen, som også
regisserte Thodesen i «Hjelp, vi er i filmbransjen», er ansvarlig for regien. En
kan kjenne igjen en tankegang fra nevnte film: På en og samme tid er uttrykket
imagebevisst og protesterende mot det imagebevisste.
Hjemmeliv
Referanserammen er hjemmelivets, som singel og sambo, med
enkelte avstikkere til Ikea, Farris Bad og strippeklubb. Referanseapparatet
tilhører hipstergenerasjonen, den delen av den som er gammel nok til også å
huske livet før internett, og selv om anekdoter og påstander er hentet fra
Thodesens private liv, handler mye av det som presenteres om
generasjonsidentitet. Nesten uttalt i en (selv med velvilje, altfor lang)
sekvens om å gå på butikken for å kjøpe gløgg, ligger der et ubesvart spørsmål
under overflaten i showet, et spørsmål om hvor lenge det er mulig å være blant
de kule, og når kulhet ubønnhørlig vil gå over i nostalgi av typen
vi-var-en-gang-de-som-var-trendy.
Det personlige særpreget ivaretas i en oneliner-sekvens der
Thodesen akkompagnerer seg selv på ukulele.
Premiere var på Edderkoppen 3. april 2014.
Premiere var på Edderkoppen 3. april 2014.
No comments:
Post a Comment