«Les Misérables».
Sandnes Kulturhus i samarbeid med Festiviteten/Kilden Teater- og
Konserthus/Rogaland Teater. Av: Alain Boublil og Claude-Michel Schönberg etter
Victor Hugo, oversatt til norsk av Bjørn Endreson. Med: Sigurd Sele, Nils
Christian Fossdal, Britt-Synnøve Johansen, Marieke B. Wang m.fl. Regi: Lisa
Kent. Musikalsk ansvar: Svein Ragnar Myklebust.
Langt fra miserabelt.
TERNING: FEM
Som folket synger
Sørvestlandets «Les
Misérables» er en uvanlig velsunget versjon.
MUSIKAL: Da Lisa Kent
i 2008 satte opp «Les Misérables» for Den Nationale Scene i Bergen, rendyrket
hun motsetningene mellom Jean Valjean og Javert, mellom barmhjertighet og
brutalitet, mellom forsoning og hevn. Når samme regissør, i samarbeid med samme
scenograf og samme Jean Valjean, tolker musikalen på ny, er spørsmålet snarere
hvor dypt et menneskes godhet går.
Krovert Thénardier (Espen Hana) og frue (Solveig
Andsnes) er de eneste skikkelsene som handler kun ut fra egeninteresse. Alle de
andre velger sine veier ut fra hva de tror på, hva de mener er riktig. Men noen
av dem ser ikke forskjellen mellom moral og moralisme.
Valg
Spillets dominerende
uttrykk er overbevist inderlighet, og persontolkingene går ikke like dypt denne
gangen som i Kents forrige norske «Les Mis». (I mellomtiden har hun også regissert
den i København.) Men hun tydeliggjør at skjebnevalg er styrt av valg, minst like
mye som av skjebne. Hennes regi dveler ved de øyeblikk der skikkelser som
Valjean, Javert, Eponine og Marius tar sine valg, med mimikk og kroppsspråkvalg
som viser at de kjemper med seg selv.
Koreografi er
nedprioritert, men sangkvaliteten er ualminnelig høy. I tillegg til de stridende
Jean Valjean (Sigurd Sele, som altså også tolket samme rolle i Bergen i 2008)
og Javert (Nils Christian Fossdal, mindre innbitt enn vi er vant til å se
Javert), fortjener den lidende Fantine (Britt-Synnøve Johansen) og den håpefulle
Eponine (Marieke B. Wang) å framheves. Sistnevnte er også den av alle
oppsetningens involverte som best klarer å vise menneskelig utvikling i sin
rolletolkning.
Ekko
Det sentrale
elementet i Ingeborg Kvammes scenografi er et overbyggende galleri, som en
slags snodd gangvei en etasje over scenegulvet, tilsynelatende bygd i murstein.
Dette viser seg å være en forbløffende fleksibel grunnstruktur. Kulisser senkes
ned fra taket, foran og bak den, og omgjør den til stadig nye bymiljøer. Farger
som grått og brunt understreker 1800-tallsbyenes harde kår, og som i musikken,
kjenner vi ofte igjen gjentakelsen av temaer i det visuelle. For eksempel
oppleves det som et elegant lite ekko når den rike, aldrende Jean Valjeans død
finner sted foran det samme vindu som sto bak den fattige Fantine i hennes
dødsscene, mens den samme Fantine synger ham til seg.
Sandnes Kulturhus har
produsert «Les Misérables» i samarbeid med Festiviteten, Kilden Teater- og
Konserthus og Rogaland Teater, og forestillingen skal vises i Kristiansand og
Haugesund i tillegg til i Sandnes.
Premieren var 5. februar 2014. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 7. februar.
No comments:
Post a Comment