«The Last 5 Years». Edderkoppen/Scenekvelder.
Av: Jason Robert Brown, oversatt til norsk av Johan Osuldsen. Med: Heidi Gjermundsen Broch og
Heine Totland. Regi: Johan Osuldsen. Musikalsk ansvar: Atle Halstensen.
Samlivsdrama i
sangform.
TERNING:FIRE
Samliv på skeive
Som forestilling er
«The Last 5 Years» i bedre balanse enn kjærlighetsforholdet den portretterer.
MUSIKAL: Et fem år
langt kjærlighetsforhold skildres fra begge sider. Hans og hennes. Forfra og
bakfra. Han, spilt og sunget av Heine Totland, forteller historien kronologisk.
Hun, spilt og sunget av Heidi Gjermundsen Broch, starter med slutten og beveger
seg bakover.
Selvbiografisk
Da Jason Robert Brown
skrev «The Last 5 Years», sto han selv midt oppi et samlivsbrudd med klare
likhetstrekk til det i stykket. Det bærer teksten preg av. Forestillingens mannsfigur
- basert på Brown selv - er ikke nødvendigvis mer sympatisk enn kvinnefiguren -
basert på hans ekskone. Men han forstås bedre av forfatteren. Han framstilles
som mer sammensatt, mer aktivt handlende. Han tar valg. Hun forholder seg til
dem. De er begge langt mer opptatt av hans følelser enn av hennes.
For ham er de fem
årene de er sammen en tid i medgang. Han lykkes i forfatterkarrieren. Damene
flokker seg om ham. Selvtilliten vokser. For henne er det en tid i motgang. Hun
får ikke skuespillerjobber. Hun mister troen på seg selv, i den grad hun noen
gang hadde den. Hun tviler på seg selv, og all den oppmuntring han gir henne,
og til slutt går lei av å gi henne, hjelper ikke. Hun blir klengete. Han søker
ut.
Misforholdet mellom
de to er et åpenbart problem for forholdet. Er det også et problem for forestillingen?
Mindre enn man kunne tro. Johan Osuldsen har fått mer ut av «The Last 5 Years»
enn grunnmaterialet skulle tilsi. Og selv om det er et skjevforhold mellom
rollefigurene Lena og Eivind, er det på ingen måte slik at Totlands
rolletolkning overskygger Gjermundsen Brochs.
Nyansering
Brown har selv gitt
sin kvinnefigur større emosjonelt spenn i melodilinjene enn i tekstlinjene. Johan
Osuldsen og Heidi Gjermundsen Broch har kompensert ytterligere gjennom å gi
henne et kroppsspråk, en stemmebruk og en mimikk som gjør det klart at hun har
mer temperament og mer personlighet enn hennes replikker skulle tilsi. Slik kan
norske Lena sies å ha mer dybde enn amerikanske Cathy. Totlands Eivind har også
i seg et snev av tvetydighet. Bunner hans selvhevdelse egentlig i usikkerhet?
Er han egentlig så framgangsrik som han vil tro?
Heidi Gjermundsen
Broch og Heine Totland møtes til duett kun én gang i forestillingens forløp. Imellom
brukes dreiescenen aktivt for å holde de to, miljøene de lever i, og fiolinist
Ragnhild Lien, som opptrer i statistroller som andre kvinner, i bevegelse. Telefonen
er en mye brukt rekvisitt. Men likevel: Med en struktur som består av sunget
enetale etter sunget enetale blir ikke formen veldig dynamisk. Da er lydbildet mer
vitalt.
Ikke bare fordi forestillingens fem musikere - Trond Akerø-Kleven,
Jan-Øyvind Grung Sture, Ragnhild Lien, Kristian Edvardsen og Tove Margrethe
Erikstad - spiller live på scenen, men også fordi Browns musikk formidler
følelser med større kompleksitet enn hans tekster er i stand til. Osuldsens
fornorskede oversettelse tilfører et ekstra lag av humor til den norske
oppsetningen.
No comments:
Post a Comment