«I is another. Rimbaud i Afrika». Grusomhetens Teater. Av:
Lars Øyno. Med: Hanne Dieserud, Live Noven, Miguel Steinsland, Kirsti Sørlie
Hansen, Henriette Blakstad, Gaute Næsheim, Kristiane Nerdrum Bøgwald, Jade
Francis Haj. Regi: Lars Øyno.
KOMMENTAR: Kunstnerisk detaljrikdom om livet etter kunsten.
TERNING: FIRE
Kunstnerisk refleksjon om å velge vekk kunsten for
utferdstrangen.
TEATER: Kunsten og
kommersialiteten er ett av de evige motsetningspar. I Arthur Rimbauds liv var
denne motsetningen svært konkret. Han var dikteren som forlot poesien og ble
handelsmann. En forvandling. «I is another. Rimbaud i Afrika» knytter seg til
livet etter forvandlingen.
Tittelen er dels et sitat. «Je
est un autre», skrev Rimbaud en gang i et brev. Som i engelskoversettelsen «I
is» er jeg-et fremmedgjort, en grammatisk utenforstående, med verbet bøyd i
tredjeperson. Ikke «I am», altså, «je suis», men «je est», «I is». Der ligger
et nokså kraftig hint om forestillingens underliggende tema i dette
tittelvalget: Hovedpersonen er allerede blitt en annen.
Vil vekke instinktet
Han, eller de, det er litt
vanskelig å si om der bare er en Rimbaud i «I is another», befinner seg altså i
Afrika, i Etiopia og Somalia. Fra start framstår utøverne med brunsminkede
ansikter, armer, hender eller føtter. Ikke på blackface-måten, ikke med den
hensikt å gjøre hudfarge komisk, fargetonen er nærmere jordens farge, og utøverne
gjør ikke noe vesen av den, men den står likevel fjernt nok fra deres egne
hudtoner til at tanken tenkes, og at den neste, tilhørende tanken følger på:
Kunne de ikke finne skuespillere som var naturlig mørke i huden?
Men så er ikke «I is…» realistisk
ment, heller. Som Grusomhetens Teaters uttrykk krever er den en symbolsk ladet,
assosiasjonsrik og ofte dvelende forstørrelse av gester og bevegelsesmønstre. Teaterformen
henvender seg til det instinktive i tilskueren, den individuelle, umiddelbare,
ikke nødvendigvis verbalt formulerte reaksjonen. Uttrykket - om det er aldri så
detaljert, innøvd, koreografert og synkronisert - har et instinktivt preg, det
også, en form for saktegående, konsentrert bevegelsesmangfold.
Rituelt
Hverdagshandlinger, som å dyrke
og høste jorden, eller å skrive og lese brev, er gjort ritualistiske,
seremonielle. Også det musikalske (Lars Tore Pedersen) har et seremonielt preg,
ikke sjelden med gjenkjennelige elementer fra natur og tradisjonsmusikk trukket
ut i sakte, mer fremmedgjort tempo.
De åtte skuespillerne kler seg
stadig om, de bytter mellom europeiske dresser og løsere, lysere tropiske plagg,
og i kostymene, samt i det som er av rekvisitter, minnes vi om at dette er kolonitiden,
der det å være kolonist og det å være eventyrer var mer eller mindre det samme.
Forestillingens første sekvens er viet afrikaneren, som arbeider med jorden,
den neste europeeren, som arbeider med papirer og tall, men etter hvert går
innflytelsene fra de to kontinentene over i hverandre. Undertegnede får
følelsen av at det å være underveis, i bevegelse, er viktigere enn hvor reisen
går.
Tekst framføres dels på engelsk,
dels på fransk, dels på norsk. I det meste av forestillingen er der begrenset
med tekst, men en scene mot slutten er tekstlig tettpakket. Skuespillerne leser
utdrag fra (engelskspråklige versjoner av) Rimbauds forretningsbrev med den
samme deklamatoriske holdningen som om de var prosadikt, med stemmene anstrengt
presset, kunstiggjort. Dette er den delen av «I is another» der båndene til
Rimbauds poetliv går tydeligst fram.
Premieren var på Grusomhetens Teater 26. januar 2017. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 31. januar.
No comments:
Post a Comment