«Evig
søndag». Trøndelag Teater. Av: Linnéa Myhre, bearbeidet av Trine Wiggen. Med:
Lina Hindrum og Øyvind Brandtzæg. Regi: Trine Wiggen.
KOMMENTAR:
Portrett av bloggeren som ung kvinne.
TERNING:
FIRE
Troverdig nærbilde
av en tankesykdom
De sykelige
tvangstankene er plassert på utstilling i «Evig søndag».
TEATER: Det
er i den tid hun går omkring og sulter seg i den by som ikke lenger heter
Kristiania. «Evig søndag» beskriver ett år i en anorektikers liv. Ett år med
mange gjentagelser, indre og ytre rutiner. Ett år med selvopptatt selvdestruksjon
og tvangstanker om mat. Det er en beretning som er til å tro på.
Ensidig erfaring
Formen er fortellende, en monolog, oppbrutt av korte, svært
korte, innstikk av samspill: Linnéa (Lina Hindrum) i samtale med psykiateren,
med sin mor, med kolleger, med butikkpersonale og flere kommentarfeltstemmer
(alle biroller spilt av Øyvind Brandtzæg). Samtalene er overfladiske, menneskelig
kontakt redigert ned til et minimum. Forfatteren gjorde det også slik i boka. I
teatret - der vi er vant til flerstemte menneskemøter - gjør denne knappheten det
tydelig hvordan jeg-et skjermer seg fra kontakt som kan forandre henne. Dette
understrekes av måten Hindrum opptrer med aggresjon når hun utfordres. Scenen,
firkantet, i sentrum av rommet, omgitt av stoler og av fire trådforheng, er
nesten bar, kun med to stoler og et videokamera. På trådforhengene vises
videobilder, bare tidvis synkronisert med bevegelsene på scenen. Selvbildene stemmer
ikke overens, og alle sanger har melankolsk klang av country. Ingrid Tønder står for scenografien (og
kostymeutvalg), Siril Gaare for lyddesign og komposisjon.
Linnéa Myhre har kalt «Evig søndag» en roman, og med det
gitt seg selv tillatelse til ikke å holde seg strengt til virkeligheten. Den
nære tonen gir likevel inntrykk av egenopplevd erfaring, reell innsikt i
sykdomshverdagen. Tilpasningene for teater - gjort av regissør Trine Wiggen med
Elisabeth Egseth Hansen som dramaturg - har ivaretatt de mest talende
detaljene.
Mål uten mening
I sin bok «Uro» forklarer Finn Skårderud - virkelighetens
psykiater Finn - anoreksi med et behov for kontroll. «Eksistensen er brutt ned
til håndterbare enheter som kg, hg og kcal. Det er en forenkling, men også en
fattiggjøring. Det er en anstrengelse for å vinne kontroll over eget liv»,
skriver han. Den som lytter til jeg-personen i «Evig søndag» vil også høre et
savn etter mening. Ingenting interesserer henne. Tvangstankene gir naturligvis
ikke mening, de heller, men de forsyner henne med et mål, i det minste en
målestokk. Når livet måles i kalorier, fører sultens selvdisiplin med seg en
illusjon av mestring. For den utenforstående kan det virke banalt. For henne er
det basalt, for det er det hun har redusert sitt liv til. Ikke at hun sier det
slik. «Jeg tenker på hvor lei jeg er av meg selv», sier hun, i stedet.
«Evig søndag» er beskrivende, den er ikke analytisk. Dette
er forestillingens styrke, men også dens problem. Den er et nærbilde, og den er
nærsynt.
Premieren var på Trøndelag Teater 21. januar 2017. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 23. januar.
No comments:
Post a Comment