«Dekameronen». Nationaltheatret. Av: Giovanni Boccaccio, bearbeidet av Elisa Kragerup og Solveig Gade,
musikk av Gaute Tønder. Med: Kjersti Tveterås, Ulla Marie Broch, Marika Enstad,
Heidi Goldmann, Selome Emnetu, Mattis Herman Nyquist, Jonas Strand Gravli,
Thorbjørn Harr, Bernhard Arnø og Anders Mordal. Regi: Elisa Kragerup.
KOMMENTAR:
Sanselig metaforfest.
TERNING: FEM
I form og innhold er «Dekameronen» en livshungrig hyllest
til fantasiflukten.
Driftig fantasi
TEATER: De rømmer fra pesten og inn i historiefortellingen. Gjennom
virkelighetsflukten utvider de sin virkelighetsforståelse. I Nationaltheatrets
«Dekameronen» møtes fortellerteatret og stilleken i en sprelsk og sanselig
samling fabler. Det handler om forførelse og straff, om livslyst og nytelse, om
lureri og løgn, om drifter og driftighet og om å ta sjanser.
Samspilt symbolfest
Sju historier fra Boccaccios «Dekameronen» - pluss korte
utdrag fra noen flere - er valgt ut, og de ti skuespillerne spiller fortellere
som spiller ut fortellingene, i et fantasirom som er løsrevet fra det palasset
utenfor Firenze der bokas historiefortellere befinner seg. Våre ti, et særdeles
samspilt ensemble, er alle steder og ingen steder, de er i rammehistorien, men
også frigjort fra rammehistorien, de er i de enkelte historiene, men også
frigjort fra de enkelte historiene. De gjennomgår en kontinuerlig metamorfose, der
driftsliv og drømmer får utløp i en fråtsende fest av erotiske metaforer.
Det fysisk stiliserte formspråket låner virkemidler fra
dyreriket, fra frodige frukter, fra naturkrefter som vær og vind, fra idrett og
fra gartnerarbeidets redskapsbruk. Den menneskelige karaktertegningen er rik på
symbolsk signalisering, og de enkelte personene som omtales er på en og samme
tid både individer og typer. Anders Mordal spiller verdens mest nederdrektige
mann - Ciappelletto, han som til slutt blir erklært helgen - med Donald
Trump-fakter og -markører.
Elisa Kragerup og ensemble tyr med andre ord til list og
knep, fantasi og fanteri, i en usedvanlig stilbevisst eventyrverden.
Fleksibilitet
Uttrykket er på en og samme tid naivt og utspekulert, variert
og helhetlig, for tilskueren kan hele tiden se at aktørene er seg det doble
fortellernivået bevisst. Rolleforståelsen er flytende og fleksibel, slik den
kan være det i barnelek (etter «nå er du den, og så skal jeg være
den»-prinsippet). Kroppsspråket er vitalt og energisk. Ordet veksler mellom de
ti som i en stafett uten fastlagte etapper, fortellingen er et
samarbeidsprosjekt, der de bidrar på tvers av kjønn, alder og utseende. Humoren
er alltid et hovedelement, også når det fortelles om sykdom, død, straff og
elendighet. Slik blir middelaldermoralens formelle stivbeinthet latterliggjort -
slik den jo også ble det i det nesten 700 år gamle bokverket av Giovanni
Boccaccio - der først og fremst gjennom historienes intriger. Verden vil
bedras, og det finnes alltid en utvei fra, eller kanskje aller helst en omvei
rundt, de regler en later som en forholder seg til. Hemmeligholdet, forbudet og
tabuet tilfører en ekstra fryd.
«Fleksibilitet» er også et nøkkelord for Steffen Aarlings
scenografi. Tilsynelatende er den enkel og minimalistisk, men den inneholder en
lang rekke funksjonelle overraskelser.
Premieren var på Nationaltheatret 25. januar 2017.
No comments:
Post a Comment