«Røff». Det Norske Teatret. Av Samuel Beckett, oversatt av
Bjørn Endreson. Med: Per Schaanning, Sigmund Sæverud, Kyrre Hellum, Frank
Kjosås, Øyvin Berven. Regi: Bjørn Sundquist.
KOMMENTAR: Åpninger til det fastlåste.
TERNING: FEM
Fastlåst x 4
I «Røff» skildres fortsettelse gjennom stagnasjon.
TEATER: Det meste av dramatikk beskriver forandring. Nesten alt
av Becketts drama avdekker i stedet status. Hans tekster er
situasjonsbeskrivelser fra stagnerte liv, portretter av mennesker som har få
grunner til å ville leve, men som likevel, med få unntak, lever videre. «Denne
illusjonslause famlinga etter håp fascinerer meg», sier Bjørn Sundquist i
teaterprogrammet til «Røff», og nettopp denne beskrivelsen kan nok for mange
tilskuere fungere som en åpning til forestillingen. Selv får undertegnede lyst
til å legge til en linje av Jan Erik Vold: «Det er håpløst og vi gir oss ikke».
Begrensning
«Røff» er en sammensetning av fire korte tekster: «Pust»,
«Røff for teater I», «Røff for teater II» og «Den gongen», spilt i den
rekkefølgen. At nettopp disse skal oppføres sammen er ikke en selvfølge. Det
var ikke et krav fra Becketts side. Men det er naturlige sammenhenger mellom de
fire, slik det også er sammenhenger mellom dem og øvrige tekster av samme
dramatiker. De skildrer randsoner i livet. Deres personer er enten fysisk
hjemløse eller mentalt hjemløse. De lever liv definert av begrensninger. Alle
tekstene var ferdigstilte fra Becketts side, men alle framstår også som noe
ufullstendige. Dialogen gir bare et stykke på vei spor til konteksten, og skuespillerne
må gi kropper til det abstrakte, det som fort kunne framstått som
ugjennomtrengelig. I «Pust» er der heller ingen skuespillere involvert, og å
kalle akkurat denne sekvensen for «drama» er å trekke begrepet langt. Det er
vel så dekkende å si at den er en billedkunstinstallasjon. Lysskifter og lydspor
antyder livets aller første og aller siste åndedrag og skrik, uten at noe liv
imellom skildres.
Handling og idé
Rollene i de øvrige tre sekvensene, i vekslende scenografi
av Bård Lie Thorbjørnsen, er bekledd av et herrelag på fem: Øyvin Berven, Kyrre
Hellum, Frank Kjosås, Per Schaanning og Sigmund Sæverud. Presist og behersket
uttrykker de sine rollefigurers livsutfordringer. Bervens rolle er uten ord.
Han spiller selvmordskandidaten som i «Røff for teater II» (også kjent som
«Fragment for teater II») står i et vindu. Skal han hoppe? To kontorister,
alternativt dødsengler, eller indre stemmer, behandler hans sak. Kyrre Hellum
spiller den handlingsorienterte av dem, Frank Kjosås den nevrotiske. Per
Schaanning spiller to roller. I «Den gongen» er han den døende som hører sitt
liv passere i revy, oppsummert av hans egen stemme. Den hører tilskueren i tre opptak
fra høyttalere plassert i ulike deler av rommet, først i kakofoni, dernest som
hurtig uttalte monologpartier. Schaannings kropp er skjult av mørket, ansiktet
ubevegelig, inntil ordene er ferdig uttalt og et smil sprer seg. I «Røff for
teater I» (eller «Fragment for teater I») spiller han en blind tigger som møter
en enbeint mann (Sigmund Sæverud) i det som både er et forsøk på å knytte
kontakt og på å markere umuligheten av et fellesskap.
Premieren var på Det Norske Teatret 21. januar 2017.
No comments:
Post a Comment