«Hvem er redd for Virginia Woolf?»
Trøndelag Teater. Av: Edward Albee, oversatt av Svein Sturla
Hungnes. Med: Janne Kokkin, Trond-Ove
Skrødal, Mira Dyrnes Askelund og Andreas Stoltenberg Granerud. Regi:
Marit Moum Aune.
KOMMENTAR: Nyansert intensitet.
TERNING: FEM
Gift og motgift
Igjen vises «Hvem er redd for Virginia Woolf?» som dynamisk
drama.
TEATER: De er gift med hverandre, og de er gift for
hverandre. De er også, skjønt det ikke er like åpenbart hele veien, giftens
motgift. Der er intensitet over Trøndelag Teaters «Hvem er redd for Virginia
Woolf?», den moderne klassikeren om ekteparene George (Trond-Ove Skrødal) og
Martha (Janne Kokkin), Nick (Andreas Stoltenberg Granerud) og Honey (Mira
Dyrnes Askelund).
Selvforakt
Settingen er en smakfullt, men sparsomt møblert, stor
sekstitallsstue, i design av Bård Lie Thorbjørnsen. Før pause er den realistisk
stilisert, med tilstrekkelig smårot til å virke bebodd. Etter pause er den
symbolsk skeiv og skakk, og den dreier rundt, som for å la også tilskueren føle
beruselsens virkning. Her kjemper George og Martha om overtaket. De har vært
gift i 23 år, og spydigheter er hverdag og vane, tidsfordriv, et middel mot
kjedsomhet, så vel som sport og lek og (kanskje, kanskje ikke) det nærmeste de nå
kommer lidenskap. De balanserer angrep for moro skyld med angrep for å ramme,
og begge lar sine personer framstå som akkurat passe selvopptatte og samtidig akkurat
passe oppmerksomme til at tilskueren kan undre seg på hvor godt de på forhånd vet
hva som vil såre, og hva som vil prelle av. Vekslingen mellom det konfliktfylte
og det som er intern humor gir spenning til dialogen, også for den som fra før
kjenner handlingens forløp. Kampen er aldri ufarlig. Aggresjonen mates av
skuffelse og savn, og under ulmer selvforakten, hos dem begge. Marthas utagerende
vulgaritet, aktive aggressivitet og tilsynelatende ustabile uberegnelighet er
det som driver handlingen framover - men gjennom provokasjonene møter og
matcher ektemannen henne, med sine mer overveide, mer strategiske og ofte mer
passivt anlagte manipulasjoner. Han er ikke uten ansvar for forgiftningen.
Dynamikk
Båndene, den gjensidige avhengigheten, er like klart til
stede som giftigheten, og disse båndene blir også - sammen med den store
skuffelsen - en troverdig forklaring på hvordan og hvorfor dynamikken mellom de
to har fått lov til å bli slik, og hvordan den har kunnet fortsette å være
slik. Med bevisst timing formidler skuespillerne alle nyansene, og den såre,
vonde humoren i dem, under Marit Moum Aunes klokt utporsjonerte instruksjon.
Det blir raskt tydelig at også Nick skammer seg over sitt ekteskap og sin noe
enkle kone. Men det lettere oppgitte, irriterte og frustrerte i de unges
ekteskap, er ikke i nærheten av like truende som angrepene i de eldres.
Marit Moum Aune lar «Hvem er redd?» slutte i en tone av
ømhet. Et tegn på at der likevel er håp, eller en siste resignasjon? Det kan
være begge deler.
Forestillingen hadde premiere på Trøndelag Teater 12. januar 2017. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i generalprøven dagen før.
No comments:
Post a Comment