«En mann ved navn Ove». Oslo Nye Centralteatret i samarbeid
med Riksteatret og Thorsson Produktion. Av: Fredrik Backman i en dramatisering
av Marie Persson Hedenius, Johan Rheborg og Emma Bucht. Med: Sven Nordin. Regi:
Bjarni Thorsson.
KOMMENTAR: Hel ved.
TERNING: FEM
Karslig varme
Han er en mann av de sjeldne. Og han er svært gjenkjennelig.
TEATER: Han heter Ove. Noen ville nok sagt at han er en
grinebiter. Andre at han er en mann med integritet. Ove selv bruker ikke ord
som «integritet», det måtte være om han skulle være spydig. Det er ikke at Ove har
noe imot å være spydig. Det er vel heller det at Ove har mye imot jål. Ove
mener at rett skal være rett, at regler er til for å følges, og at alt som er
verd å gjøre, er verd å gjøre skikkelig. Om Ove hadde vært av de mennesker som
siterer Sartre, kunne han nok ha sagt at «helvete er de andre». Ove er ikke av
de mennesker som siterer Sartre. Når «En mann ved navn Ove» begynner, er han 59
år, enkemann og førtidspensjonert mot sin vilje. For første gang i sitt liv er
han hjemme på dagtid, og han må forholde seg til alle de naboer han tidligere
bare har irritert seg over på avstand.
Aksept
Sven Nordin spiller Ove. Han spiller også alle naboene. Ikke
nødvendigvis slik de er, men slik Ove ser dem. For selv om det er de andre menneskene
som forandrer Ove, som gir ham nye formål og ny mening, er dramatiseringen av
«En mann ved navn Ove» gjort som monolog. Som Ove gjenforteller Nordin, som Ove
spiller han ut situasjonene. Han opptrer stiv i gangen og bratt i ryggen, med
et ansikt som holder mer tilbake enn det forteller (det er som Ove, som naboene
er han - og altså med det også Ove - særdeles uttrykksfull). Gester og
reaksjoner tilhører den stivbeinte mannen, med et hjerte som, symbolsk tydelig,
er for stort for kroppen. Disse er ikke de eneste symbolske overtydelighetene i
«En mann ved navn Ove», men de oppleves ikke som klossete, eller som
demonstrative. Fordi karslig knapphet er så utbredt i denne fortellingen, og
fordi sentimentale utbrudd så raskt punkteres med barsk humor og stoisk
pragmatisme, er det lett å godta, fra «En mann ved navn Ove», sånt som en
ellers kunne sett som emosjonelt spekulativt. Det blir enkelt å akseptere at
dette er en «hjertevarm historie», og at Ove er en mann som jevnt over
fortjener mer respekt enn det han får.
Naturlig Nordin
Denne aksepten skyldes altså dels den bevisste oppbyggingen
i bok og teaterforestilling, balansen mellom det barske og det lune, det
direkte og det underforståtte. Den skyldes dels Nordins spill, som aldri virker
påtatt folkelig, arbæier-sosiolekt til tross, og som heller ikke gjør
rollefiguren til mer av en bygdeoriginal enn han trenger å være. Nordin gir Ove
respekt. Han lar komikken utvikle seg uten å måtte påpeke den, understreke den,
eller forklare den. Han går sin rollefigur i møte, han levendegjør og
naturliggjør. Kroppsbruk, ansiktsbruk og stemmebruk stemmer overens med den
personlighet historien handler om.
Det hjelper nok også at Ove er en person av det slag vi
sjelden møter i teatret, men som de fleste av oss, på ett eller annet
tidspunkt, har møtt i det virkelige liv.
«En mann ved navn Ove» vises på norgesturné med Riksteatret
i 2017.
Premieren fant sted på Oslo Nye Centralteatret 10. november 2016. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 23. november.
No comments:
Post a Comment