«Orlando». Rogaland Teater. Av: Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf. Med:
Nina Ellen Ødegård, Even
Stormoen, Anders Dale, Øystein Martinsen, Kamilla Grønli Hartvig, Trygve Stakkeland,
Erlend Auestad Danielsen og Cassandra Loo. Regi: Sigrid Strøm Reibo.
KOMMENTAR:
I evig forvandling og evig interessant.
TERNING:
FEM
Et eget rom
Rogaland
Teaters «Orlando» er ofte litterær, men aldri bokstavelig.
TEATER: «Orlando»
fråtser i metaforer, allegorier, assosiasjoner og tankesprang. Teaterforestillingen
bygger sitt eget lille univers - vi kan godt kalle det et rom for seg selv - og
i dette rommet gir den oss en samling små og store svar på det enorme
spørsmålet om hva det vil si å være menneske.
Endring og
stabilitet
«Orlando» er
både en hyllest til og en problematisering av menneskets evne til forvandling. Samtidig
er det en hyllest til og en problematisering av menneskets bestandighet. Dette
kan lyde som en selvmotsigelse, men er det ikke, det er en stadfestelse av den
kompleksitet som finnes i personen Orlando, i romanen «Orlando» og
teaterforestillingen «Orlando». Forestillingen forstår og formidler
motsetninger, og forestillingen forstår og formidler sammenhenger.
At endring
og stabilitet sammenstilles gjelder ikke bare i beskrivelsen av Orlandos
livsløp, men også i miljøbeskrivelsene. Even Stormoens rojale rollegalleri er
en stilhistorie i seg selv, en guide til tidsepoker og til livsbetingelser i
gradvis utvikling. Som sju engelske regenter - utvalgte monarker fra Elizabeth
I til Elizabeth II, tre kvinner og fire menn - blir Stormoen et symbol på Storbritannia
i kontinuitet og forandring. Jeg sier sju regenter, og rollelisten sier sju,
men hans tolkning av Elizabeth I, den såkalte jomfrudronningen, trekker en
linje til en åttende av øyrikets overhoder, Henrik VIII. Den glupske
lidderligheten hun spilles med gjør henne til et slags dobbeltportrett av seg
selv og ham, som var hennes far.
Åpenhet
Som Orlando
portretterer Nina Ellen Ødegård et tilpasningsvillig, utforskende og åpent
menneske. Orlando viser tvil og undring, og Orlando viser aksept. Orlando
forvandles, og Orlando forblir den samme. «Du er ulik alt jeg har sett», sier den
forelskede Orlando til russiske Sasja (spilt av Kamilla Grønli Hartvig), tidlig
i forestillingen. Kanskje er hensikten at publikum skal tenke at Orlando er den
unike. Men Orlando, som mann og som kvinne, er bare dels unik. Orlando er også
dels oss alle: Ett individ med aspekter fra alle, satt sammen av natur og
kultur, arv og miljø, preget av konvensjoner og samtidig i opprør mot
konvensjoner. Slik blir Orlando i seg selv et eksempel (eller flere eksempler)
på allmennmenneskelighet. Samtidig er Orlando en tydeliggjøring av hvor mye i
et menneskeliv som avgjøres av kjønn. De restriksjoner hun på 1700-tallet møter
som kvinne, blir ekstra tydelige fordi hun først har hatt større frihet som mann.
Den
scenografiske løsningen (Olav Myrtvedt) kombinerer videodesign (av Boya
Bøckman), referanser til kunsthistorie fra de siste 400+ år, med et fullt
synlig teatermaskineri, og med DJ Trygve Stakkelands miksebord prominent
plassert. Skuespillerne sminker seg og bytter parykker sittende ved speil
bakerst på scenen, en prosess som blir forstørret i filmgjengivelse. At teatret
skaper og at teatret bringer metaforer skal ikke kunne glemmes.
Premieren fant sted på Rogaland Teater 12. november 2016. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 22. november.
No comments:
Post a Comment