«R.U.R». Torshovteatret/Nationaltheatret. Av Karel Čapek, oversatt av Kristin Sofie Kilst, i en
versjon av Angelina Stojčevska. Med: Janne Heltberg, Herman Bernhoft, Sigurd
Myhre, Håkon Ramstad, Olav Waastad og Liv Bernhoft Osa. Regi: Angelina
Stojčevska.
KOMMENTAR:
Underlige alternative verden.
TERNING:
FIRE.
Kryptisk undergangsfabel
Abstraksjonene er mange, og gåtene likeså, i «R.U.R» på
Torshovteatret.
TEATER: Er det maskinen som er en metafor for mennesket,
eller er det mennesket som er en metafor for maskinen? Det er ikke lett å si. Spiller
det egentlig noen rolle?
Torshovteatrets versjon av «R.U.R», eller «Rossums
Universal-Roboter», varer i drøyt tre og en halv time, og presenterer så mange gåtefulle
uklarheter at tilskueren kan velge fritt hvilken livsvisdom som skal hentes ut
av den. At for mye tid brukt på for ivrige forsøk på selvrealisering sprer
ulykke, at isolasjon er skadelig, fordi mennesker trenger genuin kontakt og
kommunikasjon med andre mennesker, at hjelpemidler ikke er klokere enn den som
bruker dem, eller at hjelpemidler er for kloke for den som bruker dem, at ingen
og ingenting bør behandles kun som nyttegjenstander, at maskinene kommer til å overta
verden, at mennesket bør slutte å leke gud, eller at mennesket selv er fullt i
stand til å ødelegge for menneskeheten - alt dette er mulige konklusjoner. Om tilskueren
da ikke legger alle intensjoner om å se sammenhenger eller trekke konklusjoner til
side, for bare å gå inn i enkeltscenene som de er.
Mekanisk
I «R.U.R»
er mennesket mekanisk, følelsesutbrudd er teoretiske konsepter, og tilknytning er
en illusjon. Det snakkes om sjel, men også det framstår som en idé som kanskje
ikke har forankring i realitetene - og dette gjelder både for de menneskelige
og for de mekaniske skikkelsene. I sin instruksjon har Angelina Stojčevska gitt
menneskene et vel så mekanisk kroppsspråk og vel så mekanisk stemmebruk som det
robotene har.
Janne
Heltberg gjør gymnastiske oppvisninger som den ensomme Helena, som lever sammen
med tre arbeidsnarkomane robotprodusenter (Herman Bernhoft, Sigurd Myhre, Håkon
Ramstad) og to roboter (Olav Waastad og Liv Bernhoft Osa) på en isolert øy. Helena
har for mye tid og for lite mening i livet, og hun behandler roboten Marius
(Waastad) som en sønn. Lang historie kort fortalt: Det går ikke godt.
Første i serie
Forestillingen
er den første i Torshovteatrets sci-fi-prosjekt. Angelina Stojčevska har skapt
sin egen versjon av Karel Čapeks tekst fra 1921, en tekst som aldri tidligere
har vært oppført i Norge. Formspråket er hennes eget, gjenkjennelig burlesk,
fråtsende i abstraherende virkemidler. Noen av effektene er det enkelt å se
metaforisk betydning i, andre virker valgt mest for scenelekens skyld, eller
kanskje for å understreke Helenas voksende forvirring og mentale fremmedgjøring.
Gaute
Tønders lydeffekter bygger opp under underliggjøringen.
Premieren var på Torshovteatret 13. januar 2017.
No comments:
Post a Comment