«Familiegreier». Latter. Av og med: Dora Thorhallsdottir, med tekstbidrag fra Vemund Vik, Elina Krantz,
Magnus Ravneberg, Tommy Steine, Mads Hadler, Ørjan Burøe og Dyveke Skauge.
Regi: Vemund Vik.
KOMMENTAR:
Latterterapi.
TERNING:
FIRE
Familiært
fornøyelig
Dora
Thorhallsdottir gjør familielivet morsommere.
STAND UP: Selv
de mest velfungerende familier er, på sitt vis, dysfunksjonelle familier. Dette
vet Dora Thorhallsdottir, komiker og relasjonsterapeut. Det er det som legger
grunnlaget for moroa i hennes nye show, «Familiegreier».
Allment og
eget
Dora
Thorhallsdottir viser forståelse for det menneskelige mangfold og for de
menneskelige fellestrekk, det allmenne og det individuelle. Hun gir hverdagene
størst plass, men har også sine betraktninger om høytider og anledninger, de
situasjoner der storfamilien samles. Hun tar for seg tilhørighet og roller,
slit og selvbilder, sårheter og særheter. Hun bruker multimedia - med tekst og
bilder- og overrasker med salmesang. Selv en så utbrukt komikerøvelse som
bryllupstalen finner sin naturlige plass.
Det handler
altså om familier, små familier, storfamilier, tradisjonelle familier og
moderne familier. Hvem tror vi at vi er? Teksten er velformulert, bevisst
planlagt, med deler der poengene avleveres i raskt tempo, og deler der oppbyggingen
mot latteren går mer gradvis. Framføringstonen er sikker, rolig og trygg. Hun
er nær og personlig, og deler er flaut, men på inkluderende, brobyggende vis -
ikke ubehagelig.
Egen
bakgrunn
Mye av
materialet stammer fra hennes egen familie. Thorhallsdottir forsyner seg
rundelig av slikt som har skjedd og stadig skjer mellom henne og søstrene,
henne og foreldrene, henne og eksene, henne og barna. Utleverende? Nei, det
oppleves ikke slik, til det er det for lett å kjenne seg igjen i det.
Tilskueren får mange muligheter til å se seg og sine i betraktningene om Thorhallsdottir
og co. En tekstdel om dating som alenemor i førtiårene er den som går lengst
inn i det private - og de som utleveres der, er hun selv og en anonymisert mann
hun møtte på en annen kant av kloden.
I deler av
showet stikker terapeuten i henne stikker hodet litt for langt fram, som i en
sekvens om måten den middelaldrende kvinnekroppen og den middelaldrende
mannskroppen omtales, eller en vise-følelser-passasje. I disse blir teksten
akkurat så åpenbart velment at den oppleves som Facebook-meme-moralistisk. I
resten av showet er det komikeren vi blir vist, og hun er god.
Slutten -
en ikke-idyllisk kjærlighetserklæring til egen familie - er beint ut rørende.
Premieren var på Latter 26. januar 2017.
No comments:
Post a Comment