«Hamlet». Den Nationale Scene. Av: William Shakespeare,
oversatt av: André Bjerke. Med: Preben Hodneland, Ane Skumsvoll, Bjørn Willberg
Andersen, Stine Robin Berg Hansen, Sverre Breivik, Jonatan Filip, Karl
Bomann-Larsen. Regi: Stefan
Larsson.
KOMMENTAR: «Hamlet» med klarhet.
TERNING: FEM
Falskspillets ekthet
Engasjerende sannhetssøken i en uoppriktig verden.
TEATER: Allerede i åpningsscenen kan en se hvilken vinkling Stefan
Larsson har valgt for sin «Hamlet»: Hele Danmark er en scene, og alle hoffets
medlemmer er aktører. Mellom scenograf Jens Sethzmans grålige, goldt dekorerte
kulissevegger, som dreiescenen viser tilskuerne alle sider av, går Preben
Hodneland rundt med en røykmaskin. Det skal handle om røykleggingen, om
blendverket, om renkespillet og om falskspillet, både i Hamlets spill, og i de
andres.
Han spiller falsk for å avsløre noe ekte, menneskene rundt
ham spiller falsk for å tilsløre det.
Oppriktig narrespill
Hele veien gjør Hodneland tilskueren delaktig i sitt
narrespill. Ikke bare gjennom sidemonologene, der Hamlet på sedvanlig vis forteller
om sine tanker og planer. Også gjennom sitt kroppsspråk, sin mimikk og sin
øyenbruk i samspillet med de andre inkluderer han publikum. «Ser dere», sier
hans gestiske apparat hans til oss, «ser dere det jeg ser?». Og tilskueren ser.
DNS-oppsetningen av «Hamlet» er tydelig i sin formidling, klar i sine veivalg. Hodneland
tolker tittelrollen som en ironiker med lengsel etter oppriktighet. Hans Hamlet
bruker distanse som etterforskningsverktøy, men han fornekter ikke smerten.
Slik er det: Når en først har etablert at en ikke mener det en sier, kan en også
si det en mener, uten at omgivelsene blir klokere av den grunn.
Også i framstillingen av birollefigurene er tydelige valg
tatt: Ane Skumsvolls Gjertrud er ikke en tvers igjennom villig brud. Hennes
valg om å inngå ekteskap med sin tidligere svoger framstår som strategisk, men
samtidig er dette en kvinne med et ønske om å glatte over alt som er vanskelig,
å gå minste motstands vei. Hun har ikke visst, og vil ikke vite, hva ektemannen
har gjort. Bjørn Willberg Andersen spiller Claudius som en vulgær kyniker,
glatt-tunget i offentlig sammenheng, grovkornet bak kulissene. Han har også
rollen som gamle Hamlets spøkelse, spilt med ujålete desperasjon - for øvrig i
en scene som har ny dramaturgisk plassering og som med det får flere mulige
forklaringer enn den overnaturlige. Karl Bomann-Larsen gjør - i sin
avskjedsrolle som fast ansatt før pensjon - Polonius som om Polonius ikke ser
sin egen latterlighet eller hvor trettende han virker på de andre. Det er
system i galskapen hos Stine Robin Berg Hansens Ofelia. Hun svikter, hun forstår
at hun har sviktet, og hun forstår at han forstår at hun har sviktet. Det er
derfor det rakner for henne.
Kutt og tillegg
Larsson og dramaturg Vera Krohn-Svaleng har kappet grundig i
Shakespeares tekst. De innledende sekvensene er stokket noe om, og alle
replikker som er brukt har definerte formål. De har også tilført replikker,
både i form av selvkommenterende metareplikker og noen grad av nåtidsvitsing,
samt musikk, med tilhørende sangtekster, som når Ofelia går i døden med en
skjelvende versjon av «I will always love you». Disse sangutdragene blir av
undertegnede oppfattet som unødvendige, en utvendig modernisering, som dobbeltformidler
slikt som allikevel blir fortalt gjennom Shakespeare-replikker og
skuespiller-handling. Andre tilskuere kan naturligvis oppleve dette annerledes.
Stykket spilles med betydelig komikk, men det er ikke komikk
av det slag som svekker tragedien. I stedet forsterkes kontrasten mellom det
hyklerske på den ene siden, og det dyptfølte på den andre. Noen virkemidler - som
gjentatt fylleoppkast - gjentas like fullt vel ofte.
Kostymedesigner Ann Bonander Looft understreker
nåtidspreget. Hovedfargen i klærne er svart, og snitt og stil ville ikke skilt
seg ut på et bransjearrangement i reklamebransjen anno 2017.
Premieren var på Den Nationale Scene 4. februar 2017.
No comments:
Post a Comment