«Havboka».
Hålogaland Teater. Av: Morten Strøksnes, dramatisert av Anders T. Andersen.
Med: Kristian Fr. Figenschow, Trond Peter Stamsø Munch, Torstein Bjørklund,
Trude Øines, Marius Lien, Thea Borring Lande, Espen Elverum Jakobsen, Inge
Kolsvik. Regi: Anders T. Andersen.
KOMMENTAR:
Kunnskapsflyt møter konsert.
TERNING:
FIRE
I det blå
Overfarten
til scene har gjort «Havboka» noe grunnere.
TEATER:
Båten er lastet med naturvitenskap, kysthistorie, mytologiske detaljer,
biologikunnskap og visshet om forurensing og klimaforandringer. «Havboka»
er essayistisk fortellende scenekunst, i en forkortet versjon av den
brageprisbelønte sakprosaboka.
Jakten på håkjerringa
Som i en populærvitenskapelig formidlende utgave av «Moby
Dick» jages et stort undervannsdyr. I rollen som den hvite hvalen finner vi
norskekystens hai, håkjerringa. Det ivrige mannskapet består av to: Forfatter-fortelleren
Morten Strøksnes, opprinnelig finnmarking, nå hovedstadsboer, og hans nevenyttige,
båtkyndige venn, kunstneren Hugo Aasjord. Beretningen om deres fangstforsøk på
Vestfjorden og de tanker de vekker i fortelleren brytes opp av informasjonsrike
beskrivelser om havets betydning for menneskehetens overlevelse. Hvordan
menneskeheten skader havet er understrømmen, og den gis gradvis kraftigere
virkning.
Det er i boka. På scenen består mannskapet av seks syngende
og musiserende skuespillere, understøttet av musikerne Espen Elverum Jakobsen og Inge Kolsvik. Deres fortelling om vennskapet
mellom de to mennene holder seg på overflaten, i veksling med utvalgte faktadeler
fra boka. Om Trond Peter Stamsø Munch er den som i størst grad identifiseres
med Strøksnes og Kristian Fr. Figenschow med Aasjord, er det ikke slik at de
spiller rollene som dem. Fortellerstemmen er felles, delt mellom de seks
skuespillerne. De er alle både i historien, med bruk av jeg-form og vi-form, og
utenfor den, med omtale av «Morten» og «Hugo» i tredjeperson. Hver framfører
bare korte tekstpassasjer før ordet flyter over til neste, både i informasjonsdelingen
og i de delene som handler om håkjerringfisket.
Stafett og
konsert
Fra start
til slutt bølger forestillingen mellom denne fortellerstafetten og
konsertpartier med musikk, dels nykomponert av Adrien Munden for
forestillingen, dels allerede kjente låter med tekster om vann og hav. Jakobsen er musikalsk ansvarlig, og noen av
arrangementene leder tankene til havets egen brusende, klukkende og piskende musikk,
lyder fra vær og vind og vann. Musikken tar stor plass i forestillingen.
Den tilfører stemninger, men ikke nødvendigvis informasjon eller ekstra mening.
I stedet kan tilskueren hvile i den. Mange tilskuere hadde nok tålt større
tilflyt av informasjon.
Skuespillerne står plassert på lave plattformer i ulike
høyder, som et slags bryggeanlegg ved en fjord. Bak dem henger to skjermer, en
større, en mindre, som projeksjoner vises på. Videodesignen av Kim S. Falck-Jørgensen inkorporerer nye og gamle
fotografier, malerier og tegninger, blant annet av Aasjord, Vanessa Baird og Kåre
Kivijärvi. Stykkvis er den bevegelig, stykkvis stillestående, og undertegnede
har inntrykk av at Falck-Jørgensen kunne fått mer ut av denne.
Premieren var på Hålogaland Teater 9. februar 2017. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i generalprøven dagen før.
No comments:
Post a Comment