«Åstaddikting». Det Norske Teatret i samarbeid med
Dramatikkens hus. Av: Eirik Fauske. Med: Lasse Kolsrud,
Agnes Kittelsen, Ingeborg S. Raustøl, Hilde Olausson, Oddgeir Thune, Elisabeth
Sand, Sara Khorami. Regi: Kai Johnsen.
KOMMENTAR: Sindig dødsmeditasjon.
TERNING:
Åsted for ro og refleksjon
Sakte og stillferdig tenkes tanker ved en katastrofe.
TEATER: Startpunktet er Åsta-ulykken. Den faktainformasjon
som oppgis i «Åstaddikting» er i samsvar med den. Likevel er inntrykket
forestillingen etterlater mer generelt: Det handler om øyeblikket da alt snur.
Vendepunktet som ikke er valgt, og som ikke kan velges vekk.
Noen lever. Noen dør. Noen blir skadd. Noen ser andre bli
skadd. Hva tenker de på, idet det skjer, like før, like etter? «Åstaddikting»
dikter disse tankene.
Knapphet
Formen som er valgt, i tekst og regi, kan beskrives som et
forsøk på å finne fram til en essens gjennom reduksjon. Teksten er kort, komprimert,
diktnær, fragmentert og betraktende, kuttet ned til et minimum av ord, med
glidende overganger mellom hverdagslig detalj og metafor. Komplikasjonene er få.
Den framføres lavmælt, i et mørkt rom, bare unntaksvis er det noen som hever
stemmen. For det meste opptrer skuespillerne som om de var alene, enten det på
det aktuelle tidspunktet er andre i sceneområdet eller ikke. Tankene er ytret,
men det er for publikum, i den spilte situasjonen er hver person alene i sine
tanker. Dette er et tomrommets teater, mer ånd enn kropp. Kai Johnsen har
omsatt tekstens knapphet til et behersket, minimalistisk skuespilleruttrykk. Hvem
som sier hva framstår uviktig. Tankene trenger ikke knyttes til spesifikke
personer.
Risikofylt
Et prosjekt med dette utgangspunktet møter noen åpenbare
farer. Det kan bli banalt. Eller pompøst. Det kan bli klisjéfylt. Ordene kan
virke utilstrekkelige. I undertegnedes øyne har Eirik Fauske styrt unna disse
farene. Samtidig er ikke alle sammenhengene mellom tanke og situasjon helt
klare for meg. Noen av ordene, tenker jeg, kan like godt tilhøre helt andre kontekster.
Men jeg godtar dem som tanker tenkt av noen. Kanskje minner eller dagdrømmer,
dvelt ved like før smellet, før anelsen om hva som kom til å skje. Kanskje fantasier
eller minner i bedøvet rus, smerte eller sjokk etterpå, i underbevisste forsøk
på fortrengning eller bevisste forsøk på å holde fast ved noe annet enn
katastrofen.
En siste risiko - å bli for påtrengende, enten makaber, hysterisk,
grafisk eller voldsom - er trygt unngått. «Åstaddikting» er en særs
stillferdig, sindig forestilling. Konteksten tatt i betraktning er den kanskje
til og med for sindig.
Premieren var på Det Norske Teatret 25. februar 2017.
No comments:
Post a Comment