«Dr. Bergland bryter taushetsplikten». Latter. Av og med:
Jonas Kinge Bergland. Regi: Vemund Vik.
KOMMENTAR: Diagnose: Alvorlig morsomt.
TERNING: FEM
Kronisk komisk
Doktor Bergland berger latteren.
STAND UP: Forrige gang Jonas Kinge Bergland skapte et soloshow,
handlet det om alternativ medisin. I årets show er temaet åpnere, skjønt mye
knytter seg opp mot hverdagen i og nær det offentlige helsevesenet i Norge.
Bryter tausheter
Denne kritiker skal overholde sin taushetsplikt, og ikke
røpe noen av humorpoengene. Men jeg kan fortelle at doktoren bryter noen
tausheter, både om legers profesjonelle liv og om lege Berglands private liv. Menneskelivet
mer generelt er under mikroskopet, det også. Spesifikt granskes det innbitte
ungkarsliv - ordet «singel» vil være for hipt i denne sammenhengen, for det er
snakk om prematurt kroniske gubbesymptomer - med en klinisk usentimental
distanse som gjør at en aldri kan være helt sikker: Tuller han nå, eller mener
han faktisk det han sier? Svaret er ikke viktig, det er like morsomt uansett.
Presise observasjoner om gjenkjennelige nykker, overraskende vendinger i snurrige
situasjonsbeskrivelser, smarte sammenkoblinger og velvalgte detaljer som viser
at han vet hva han snakker om, preger «Dr. Bergland bryter taushetsplikten».
Sannsiger
Rytmen er veloverveid, framføringen jevn, sikker og
kontrollert. Strukturen er gjennomarbeidet, med bevisste frampek og ekkoer,
gjennomgangspoenger og -situasjoner som tilbakekaller minnet om, og med det
også latteren fra, tidligere passasjer. Bergland viser tillit til at publikum
er i stand til å trekke sine egne slutninger, og legger til rette for det
gjennom bevisst plasserte pauser. Det er proft, skikkelig, helhetlig og stødig.
Jonas Kinge Bergland opptrer rett som det er som sannsiger,
og legger fram særs gode alternativ til alternative fakta. Det vil altså si
fakta. Han har et logisk, kritisk blikk på menneskelig irrasjonalitet, og showet
fungerer som en vittig vaksine mot lat tankegang, sirkulær argumentasjon og godtroende
idioti.
Premieren var på Latter 15. februar 2017.
No comments:
Post a Comment