«Don Juan». Nationaltheatret. Av: Molière, oversatt av Karin
Gundersen og bearbeidet av Runar Hodne og Mari Vatne Kjeldstadli. Med: Anders Baasmo Christiansen, Nader Khademi, Per
Frisch, Ruby Dagnall, Petronella Barker, Erland Bakker, Endre Hellestveit, Mari
Strand Ferstad, Birgitte Larsen, John Emil Jørgensrud, Bente Børsum og Lasse
Lindtner. Regi: Runar Hodne.
KOMMENTAR: Integritet eller hykleri? Kjør debatt.
TERNING: FEM.
Fascinerer og forfører
Anders Baasmo Christiansen er en fascinerende flertydig Don
Juan.
TEATER: Han er en fråtser. Kvinner. Mat. Drikke. Hans
appetitt er ubegrenset glupsk. Det han vil ha, sørger han for at han får. Når
Anders Baasmo Christiansen entrer scenen for første gang i «Don Juan», er det
med et eple i hånden. Han spiser gjennom det meste av forestillingen. Han
drikker. Han forfører også, selvfølgelig, men kanskje er det slik, i vår tid,
at grådigheten på de første to punktene er lettere å fordømme enn grådigheten
på det siste. Livsstilsykdommer er det sekulære menneskes helvete. Å forebygge
dem er vår forsakelse og vår frelse.
Hykleri
Runar Hodne iscenesetter moralfabelen som en komprimert
metaforisk dannelsesreise, eller kanskje helst antidannelsesreise, fram til Don
Juans siste måltid, en usalig nattverd, der forsyndelsene fra før blir omsatt
til domsavsigelse nå, komplett med steinstatue og andre spøkelser fra hans
fortid. Hodne følger Molière-dramaturgien med enkelte utvidelser fra Tirso de
Molina og Mozart-operalibrettist Lorenzo da Ponte. Også musikalsk har komponist
Aslak Dørum lagt inn allusjoner til Mozart. Tidvis er der noe spansk over
musikken også, henvisninger til rytterballader av typen ensom cowboy.
Vel så mye som det handler om fråtsing, handler det om
hykleri. «Hykleriet er en privilegert last», som Don Juan sier. Dette, og «alle
laster som er på moten går for å være dyder», er nøkkelreplikker for
oppsetningen. Er han en hykler? Det er spørsmålet som gjør dette til
interessant teater, for det er fortsatt ikke enkelt å besvare det. Hans tjener,
Sganarelle, er en, derom hersker ingen tvil, og det er heller ingen tvil om at
de to er hverandres motstykker. Nader Khademi framstiller Sganarelle som en
ubekvem moralposør, strategisk posisjonerende og feig, en oppgitt lettvekter.
Det er stor komedie i hans unnvikende manøvrer, og også Don Juan ser dette, og
morer seg over dette.
Øyeblikkets uskyld
For Don Juan er det øyeblikkets lyster som teller. Hver gang
han forelsker seg, virker han inderlig oppslukt, og i denne oppsluktheten har
han også sin tiltrekningskraft. Han er ikke den eneste som er forelsket i
forelskelsen, det hans kvinner forelsker seg i er også hans forelskelse, de
øyeblikk av intensitet den gir dem. Det er en slags uskyld over denne
intensiteten, noe instinktivt og uforbeholdent, og dermed også uforstilt. Samtidig
er det slik at han, også på sitt mest lidenskapelige, bærer med seg en ironisk
betraktende distanse. Denne dobbeltheten gjør ham fascinerende, for
rollefigurene på scenen så vel som for tilskuerne i salen. Hvem er han? Hva er han
tro mot? Har han mer eller mindre integritet enn de mennesker han omgir seg
med? Tror han kanskje på sine egne løgner? Oppfatter han seg selv som
oppriktig? Han vet, meget vel, at han bryter reglene. Samtidig vet han også at
han ikke anerkjenner reglene. Så hvorfor skulle han følge dem? Tilskueren kan
bruke hele forestillingen, og lang tid etter den, på å diskutere disse
spørsmålene med seg selv.
Premieren var på Nationaltheatret 24. februar 2017.
No comments:
Post a Comment