«Robin Hood. Rai Rai i Sherwoodskogen». Trøndelag Teater.
Av: Mads Bones og Olve Løseth. Med: Gunnar
Eiriksson, Klaus Sonstad, Mari Hauge Einbu, Josefine Frida Pettersen, Hans
Petter Nilsen, Olve Løseth, Anne Krigsvoll, Ingrid Bergstrøm, Amalie Eggen,
Knut Erik Engemoen, Jan Frostad, Ole Christian Gullvåg, Karl-Vidar Lende,
Per-Theodor Paulsen, Frode Rasmussen, Jon Lockert Rohde, Malin Skjolde, Mari
Haugen Smistad, Jonas Fuglevik Urstad. Musikalsk leder: Åsmund Flaten. Regi:
Mads Bones.
KOMMENTAR: Her er det liv.
TERNING: FEM
Trønderfest med lys og varme
Et publikumsfrieri det er lett å si ja til.
MUSIKAL: Det var en gang et vanskjøttet rike, med et lidende
folk og en livsfjern, selvsentrert leder. Han hadde en nærmeste rådgiver som utnyttet
makten. Noen få mennesker nøt overflod. Resten slet.
«Robin Hood. Rai Rai i Sherwoodskogen» er eventyr for
voksne. Som alle eventyr besørger det både underholdning og moralbudskap.
Førstnevnte er allestedsnærværende, sistnevnte er opplagt, og understrekes av
overdådige overdrivelser. Som i alle eventyr kan en heller ikke ta absolutt alt
en ser så altfor bokstavelig. Der ligger noen premisser for
historiefortellingen en bare må velge å godta, i «Robin Hood». Den som gjør
det, får en riktig fornøyelig aften.
Trøndersk og metaforisk
Musikken er trøndersk, sangspråket mest trøndersk, litt
engelsk. I begge tilfeller brukes tekstene aktivt i historiefortellingen, og
melodiene har Åsmund Flaten, som også leder orkesteret på seks, tilrettelagt
for at de skal passe inn i de aktuelle stemningene. Dette gjør også det kjente
og kjære uforutsigbart og overraskende, ofte med humoristisk virkning. Ulf
Risnes, D.D.E og Åge Aleksandersen er artistene som er representert med flest
låter, fulgt av Hans Rotmo, Ida Jenshus, Knutsen & Ludvigsen og Terje
Tysland, med enkeltbidrag fra enda flere. Det skjer også at tekstlinjer fra
låter som ikke spilles brukes som replikker.
I sin sosiale profil har Sherwoodskogen et visst slektskap med
Svartlamon, med alternativ-kultur-markører i fleng. Christina Lovery ser ut til
å ha hatt det moro med kostymene. I Sherwoodskogen: Mer hippie enn hipster, men
aller mest punk. På slottet: Tegneserietydelig vulgær-glam. Flere av kostymene ser
ut til å være inspirert av spesifikke rockere - trøndere, samt Johnny Rotten. Prins
Johan (Olve Løseth) har handleposer fra Fartsace, Gussi og Victor’s Secret. Den
scenografiske rammen, skapt av Olav Myrtvedt, er ikke utpreget trøndersk.
Skogen er frodig og grønn og visuelt ikke-urban, byen er en middelalderborg
omgitt av lave slumhytter, og borgen er innredet med gulldraperier visse andre
selvopptatte ledere kunne ha tvitret anerkjennende om.
Hver får sitt
Trøndelag Teater har lagt omfattende ressurser i oppsetningen.
Orkesteret teller seks, skuespillerensemblet 19, og de aller fleste har fått scener
der de får være stjernen. Gunnar Eiriksson spiller en energisk følsom Robin
Hood, en Robin Hood som langt fra er eneste helt i aksjon. Hans Lady Marion
(Mari Hauge Einbu) er riktig handlekraftig, og Anne Krigsvolls ordblinde amme
er, som bindeleddet mellom hoff og skog, en nøkkelfigur. Klaus Sonstads
Lille-Jon er en buldrende tviler, og i enveisromansen mellom den søte og keitete
Samantha (Josefine Frida Pettersen, som spiller Noora i «Skam», i sin
teaterdebut) og den kyniske kokken Fond (Jon Lockert Rohde) ligger øyeblikk egnet
for å vekke godhet i tilskueren. De billigste vitsene har Bones og Løseth lagt
inn i replikkene til Broder Tiks (Karl-Vidar Lende), som naturligvis strever
med sine tics, samt sheriffen (Hans Petter Nilsen). Der er dessuten mye god
samspillkomedie i forholdet mellom Lady Galla (Ingrid Bergstrøm) og Prins Johan
(Olve Løseth).
Premieren var på Trøndelag Teater 11. februar 2017.
No comments:
Post a Comment