«Hvem er redd for Virginia Woolf?». Oslo Nye Teater. Av:
Edward Albee, oversatt av Svein Sturla Hungnes. Med: Linn Skåber, Sven Nordin,
Eldar Skar og Ingvild Holthe Bygdnes. Regi: Kim Bjarke.
KOMMENTAR: Nokså ufarliggjort.
TERNING: FIRE
Ikke så farlig
Om ubehaget var sterkere, ville også latteren gått dypere, i
Oslo Nye Teaters «Hvem er redd for Virginia Woolf?».
TEATER: Forestill deg at du stirrer inn i avgrunnen. Et
flirende ansikt stirrer tilbake. Slik er virkningen av Oslo Nye Teaters nye tolkning
av «Hvem er redd for Virginia Woolf?». I alle fall er den slik store deler av
tiden.
En breial tone signaliserer at dette er harmløs
underholdning, ikke noe å være redd for.
Skiftende dynamikk
Litt for lenge forveksles lydvolum og intensitet, og skuespillerne
ser ut til å spille for latter. En ubehagelig latter, en ubekvem latter? Den
type latter som både morer og smerter, som føles brutal, fordi en kjenner at
den har en kostnad? Nei, så viktig er det ikke, så dypt går det ikke, ikke
denne gang. Til det er formen for lett, uttrykket for utvendig.
Replikkene er skarpe, men de framføres, stort sett, som om
rollefigurene ikke egentlig mener dem, ikke egentlig bryr seg, ikke egentlig
tar det de selv sier spesielt alvorlig. Som på spøk. Sport. Lek. Rollespill.
Tidsfordriv. Fyllevrøvl. Som om resultatet, konsekvensen, ikke egentlig har
betydning.
Som sagt, dette gjelder store deler av tiden. Det gjelder ikke
absolutt hele tiden. Der finnes også scener i oppsetningen der en kommer
personene nærmere, der masken av brautende selvhevdelse får lov til å glippe,
og der tilskueren vises nyansene i ansiktene bak, båndene mellom personene og forakten
de har for seg selv. Det er kanskje ikke fullt så mange av disse scenene som en
kunne ønske, og de gjør ikke nødvendigvis så sterkt inntrykk som de kunne ha
gjort om resten hadde vært mer inntrengende, men noen slike stunder er der, og
et visst inntrykk gjør de.
Nachspiel
Det er en sen natt, et fuktig nachspiel, noen timer etter at
ønsket om å oppføre seg sivilisert har gått og lagt seg. Lenge gifte George
(Sven Nordin) og Martha (Linn Skåber) er fulle, og de er ondskapsfulle. De
angriper hverandre. De rammer, fordi de vet hva som rammer. Spydigheter er
våpen, og kraften til å såre ligger i å vite hva som er viktig for den andre. Disse
to vet. Disse to kjenner hverandre. Disse to har såret hverandre før, og de vet
akkurat hvordan det skal gjøres. Nettopp fordi de er sosialt intelligente
mennesker, vet de hvilke grenser de kan og bør bryte. Det er velstrukturert,
dystert og komisk.
Ambisiøse Nick (Eldar Skar) og naive Honey (Ingvild Holthe
Bygdnes) trekkes inn i konfliktene mellom de to andre. De brukes av dem, og som
en bieffekt avsløres også smertepunktene i deres forhold. Måtene de speiler Martha
og George på, og måtene de deler enda mindre enn dem, kommer for en dag.
Dynamikken mellom de fire rollefigurene i Albees bitterbeske
kammerspill forandrer seg flere ganger i løpet av natten. Maktbalansen
forskyves. Dermed inviteres tilskueren til å forandre syn på dem, til å
omfordele sin sympati, til gradvis å forstå hvorfor det er blitt slik, hvilke
ambisjoner, og hvilke skuffelser, som har preget dem. Slik skifter ideene om
hva som er styrke og hva som er svakhet, i hver av personene og i hvert av
forholdene mellom dem.
Premieren var på Oslo Nye Teater 1. september 2016.
No comments:
Post a Comment