«Singin' in the Rain». Folketeateret. Av: Adolph Green, Betty Comden, Arthur Freed og Nacio Herb Brown, oversatt av Lars Jacobsen.
Med: Atle Pettersen, Stian Blipp, Charlotte Brænna, Siren
Jørgensen, Hilde Lyrån, Lars Jacobsen, Nils Vogt, Øyvind Boye Løvold, Ida
Holten Worsøe m.fl. Musikalsk ansvarlig: Atle Halstensen. Regi: Bjarte
Hjelmeland og Lars Jacobsen.
KOMMENTAR: Fin flyt.
TERNING: FEM.
Vital vannlek
«Singin' in the Rain» er både en virkelighetsflukt og en
hyllest til filmens virkelighetsflukt.
MUSIKAL: De er unge. De er livlige, og de drømmer om å gjøre
det stort i showbiz. Cosmo Brown (Stian Blipp), Don Lockwood (Atle Pettersen)
og Kathy Selden (Charlotte Brænna) er trioen i sentrum av høstens humørfylte scenedagdrøm.
«Singin' in the Rain» er en vital fantasi om en tid som vel aldri egentlig var,
i alle fall ikke så harmonisk som den er her, så energisk og så munter, så sjarmerende
og så leken.
Blipp er stjerna
Showfaktoren er høy, og sterkest skinner stjerneglansen fra
Stian Blipp. Fra skuldre til fingertupper, fra isse til tær, behersker han
dansescenene, tilsynelatende uanstrengt. Han trekker til seg oppmerksomheten i
talescenene og han synger med flyt.
Premierekvelden kunne det virke som om Atle Pettersen
forsøkte å spare stemmen, som om han holdt litt igjen i sangen (forkjølet?),
men filmstjerneglamouren hadde han likevel i behold - både i stumscener og tale.
Charlotte Brænna matcher ham godt, stemmene kler hverandre,
og romansen mellom de to får vokse fram med en fin balanse mellom det uttrykte
og det tilbakeholdte. Som Lina Lamont skingresynger og skrikesnakker Siren
Jørgensen med glød og iver. Å høre på henne er en gru, og det er en fryd.
Morsomme er også Hilde Lyråns hamskiftende rollebytter
underveis i forestillingen.
Tidens merke
Terry Parsons' scenografi - med preg av art deco - er
danskimportert, opprinnelig tegnet for Det Ny Teater i København, av Terry
Parsons. Det kunne man ikke ha gjettet. Formene virker skapt for Folketeaterets
scene, samtidig som de fanger en tidskoloritt fra 1920-tallets Hollywood, både
den glamorøse siden og siden bak kulissene. Palmer og neon etablerer Los
Angeles-varme, mens trekk- og skyvekulisser minner om den tid handlingen er
lagt til. En lang rekke visuelle elementer fra film og kino blir ikke bare
miljømarkører, men også henvisninger til film som eskapisme, og en slags takk
til musikalfilmen som teaterversjonen opprinnelig er basert på. Koreograf Thea
Bay lar danserne bruke scenens fulle bredde og fulle dybde, ofte med
bakgrunnsdetaljer som gir tilleggsinformasjon til handlingen.
Regissør Bjarte Hjelmeland tar en Orson Welles og dukker
selv opp i en minibirolle i filmet versjon.
Premieren fant sted på Folketeateret 2. september 2016.
No comments:
Post a Comment