«Heia Flåklypa!». Riksteatret i samarbeid med
Nationaltheatret. Av: Gorm Jenseg etter Kjell Aukrust, musikk av Marius
Podolski. Med: Simon Andersen, Nils Johnson, Daniel
Karlsson, Peter Kippersund, Robert Skjærstad, Kikki Stormo, Frank Ole Sætrang
og Nicholas Khandji. Regi: Lars Erik Holter.
KOMMENTAR: Skitne triks og rene
gleder.
TERNING: FIRE
«Heia Flåklypa!» har en viss kraft i
klypa.
Gøy på landet.
TEATER: By og land står mann mot mann,
når verdensmesterskapet i melkespannkasting skal arrangeres. Regjerende mester
er Flåklypas egen Emanuel Desperados (Peter Kippersund), mens utfordrer Bertram
Nufsefjord (Nicholas Khandji) er sesongarbeider i Oslo. Begge steder finnes
mafiosolignende lurendreiere (Robert Skjærstad og Daniel Karlsson) med én og
samme agenda: Oslo skal vinne. Men de har ikke regnet med Solan (Kikki Stormo),
Ludvig (Frank Ole Sætrang) og Reodor Felgen (Nils Johnson).
Fru Oslo Vest
I et ensemble på åtte har Riksteatret
funnet plass til en kvinne: Kikki Stormo, som spiller Solan, guttaktig ivrig og
energisk. I Jensegs manus er der bare en kvinnerolle, og den er dekket av Simon
Andersen. Hans enkefru Engelschøn-Glad er en hardkokt businesskvinne med bestemte
ostepreferanser, suverent selvsikker, og snobbete elegant (bortsett fra når
telefonen ringer om natta og den ene løspuppen havner på vidvanke). Hun er ikke
en blåkopi av hans Wenche Foss-parodi, skjønt diksjon og tonefall har visse
fellestrekk. Fruen er definitivt en skapning for og av Oslos vestligste vest, sånn
cirka 1960, og Andersen bruker sin revytiming med effekt. Han sprer også moro i
rollen som postmann Gudleik Knotten, ulykkesfugl og testkanin for Reodor
Felgens hjelpsomhet.
«Heia Flåklypa!» skiller seg fra mye
annet teater i dagens Norge ved at den forsøker å holde seg til en slags
dialekt-helhet. Flåklypas innbyggere snakker alle sammen døladialekt, eller nær
nok døladialekt til at vi som kommer andre steder fra kan godta den som det.
Som i Aukrusts univers hører typene til bygdeoriginalens storhetstid.
Finurlige oppfinnelser
Nils Johnson spiller altså Reodor
Felgen, men «Heia Flåklypa!»s egentlige Reodor Felgen heter Dordi Strøm. Hun er
scenografen som har gitt utforming til hans oppfinnelser, med frodig fantasi og
finurlige tilleggsfunksjoner. «Det er herlig å bo her i Flåklypa», synger
ensemblet, og mye er herlig i forestillingen. Typekomikken burde appellere både
til barn og voksne, handlingsforløpet har spenningsutvikling, og selve spannkastekonkurransen
er forbilledlig løst. Men noen av forestillingens elementer kunne nok
Holter & co fått enda mer ut av. Videografikken (Åsmund Bøe og Dordi Strøm)
viser geografiske forflytninger, og skiftninger i vær og vind. Men den brukes
for eksempel ikke for å understøtte lydene vi hører når
det går litt «fort i svingene» for postmann Knotten. Jensegs dialog når ikke
helt opp til aukrustsk ordlek, sangene har en tendens til å bremse handlingen,
mens sangtekstene forteller oss slikt som vi allerede vet, og
premiereforestillingen er der deler der en merker hark i skuespillermaskineriet,
i tekstframføring, dialektisk tilpasning og i noen scener underskudd på
kroppsspråk. Dette siste er ikke mer omfattende enn at noen flere gjennomganger
på turné nok vil reparere det, og uansett har «Heia Flåklypa!» en viss kraft i
klypa.
Anbefalt nedre aldersgrense?
Riksteatret har satt den til fem år, men jeg vil tro at sju, åtte eller ni
passer bedre, litt avhengig av modenhet og teknisk duppedingsinteresse.
Premieren fant sted på Riksteatret 29. september 2016.
No comments:
Post a Comment