«Rekyl». Teater Innlandet i samarbeid med Nordland Teater og
Franzisca Aarflot Produksjoner. Av: George Brant.
Med: Line Heie Hallem. Regi: Franzisca Aarflot.
KOMMENTAR: Fysisk følbart eksplosivt.
TERNING: FEM.
Treffer sitt mål
Den upersonlige krigen blir personliggjort i «Rekyl».
TEATER: Hun er jagerflygeren som blir gravid og satt på
bakken. Når hun går tilbake til jobben, er det ikke flysetet hun blir plassert
i. I stedet skal hun fly droner, fra en stol foran en dataskjerm, med joystick
i hånda, flere tusen kilometer unna dem hun skyter på.
Krigen blir skiftarbeid, rutine. I teorien er hun trygg, trygg
fra fysisk fare. Men hun er ikke trygg fra sin egen innlevelse, sin egen empati
eller sin egen følelse av ansvar.
Utvikling
Piloten, uten navn, spilles av Line Heie Hallem. Presist
styrer hun henne gjennom hennes voksende indre konflikter. Innledningsvis viser
hun frem en kvinne som drives av sitt behov for spenning. Tøff, sterk,
arrogant, med en kroppslig følt fryd fra de kick flyvingen gir henne, viss på
sin egen autoritet - den autoritet hennes stilling gir henne. Direkte, barsk og
konfronterende finner hun identitet i uniformen. Hun er stolt av å være en av
de utvalgte, den militære eliten. Hun er dyktig, og hun vet det. I lufta har
hun mot. Men gradvis, slitt ned av rutinen i de mange timene foran skjermen, av
nærbildene av ofrene, vokser tvilen og traumet i henne.
Som jagerflypilot så hun ikke menneskeligheten i sine mål,
som dronefører, flere tusen kilometer unna dem hun skyter på, både kan og må
hun zoome dem inn, se dem på nært hold, følge dem over tid. Hun kan ikke
skjerme seg mot bildene. Og selv om kampene er langt borte, gjør det at hun
selv kan dra hjem til mann og barn hver dag at krigen føres nærmere hjemmet.
Motsetningspar
Teksten er bygd opp om motsetningspar. Fysiske erfaringer er
satt opp mot fysisk avstand, å gi liv mot å ta liv, teknologi mot
menneskelighet. Brant er sine bilder bevisst, han understreker dem i form av
gjentagelser, og Ove Alexander Jamt Dahls videodesign konkretiserer dem.
Fargene: Himmelens blå, datterens rosa, dronebildenes grå. Det å se: Kameraøyet
og det menneskelige øyet, likhetene mellom ultralydfotografiet og
overvåkningsbildene av ørkenen. Også Christine Lohres scenografi kan
sammenlignes med et øye. I sentrum, en skråstilt linse, som en radarskjerm
eller en iris. Den er omgitt av publikumsstolene, plassert som et øyes nedre kant.
Regissør Franzisca Aarflot har også oversatt stykket. Hun
har beholdt amerikansk militærsjargong, militærforhold og geografi. Det er
naturlig: Norge leverer teknologi og overvåkningsdata til dronekrigføring, men det
er vår allierte USA som fører krigen. Originaltittelen er «Grounded», som har
flere betydninger: «jordnær», «satt på bakken», «i husarrest». De vekker alle
relevante assosiasjoner. Norske «Rekyl» er mer innsnevret, men likevel dekkende.
Dette handler jo nettopp om motreaksjonen den som avfyrer et våpen kjenner.
Premieren fant sted på Teater Innlandet 8. september 2016. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 11. september.
No comments:
Post a Comment