«Spellemann på taket». Den Nationale Scene. Av: Joseph
Stein, Sheldon Harnick og Jerry Bock etter Sholom Aleichem, oversatt av Svein
Sturla Hungnes. Med: André Søfteland, Ragnhild Gudbrandsen,
Rasmus Hella Mikkelsen, Katrine Dale, Malin Soli, Frode Bjorøy, Sverre Breivik,
Monica Dybwad, Kristian Berg Jåtten, Gerald Pettersen, Karoline Krüger, Tormod
Løvold, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Lars Henrik Aarnes, Håkon Moe, Sverre
Røssummoen, Kim Kalsås, Idun Vik, Jack Lorentzen, Eivind Linn, Stian Bergdølmo
og barneskuespillere. Musikalsk ansvarlig: Petter Sørlie Kragstad. Regi:
Svein Sturla Hungnes.
KOMMENTAR: Bevaring og forandring.
TERNING: FEM
Tradisjon med egne vrier
Årets «Spellemann» viser både respekt for fortiden og vilje
til forandring.
MUSIKAL: Det var en gang et samfunn, i landsbyen Anatevka.
Et sted med regler for alt. Hvordan man skal kle seg, hvordan man skal te seg,
hva man skal spise, hvordan man skal be, og hvem som skal bestemme hvem man
skal gifte seg med. Hvem bestemmer reglene? Tradisjon, og religion. Men nå rykker
verden - kriger, revolusjoner og pogromer - stadig nærmere Anatevka, og
tradisjonene utfordres.
Følsomhet
Svein Sturla Hungnes regisserte også «Spellemann på taket» for
Oslo Nye Teater i 2007. Denne gang har han latt bifigurene utvikles, kanskje
nettopp for å understreke samfunnsdimensjonen, kanskje for å tilføre mer
komedie. Ekteskapsformidleren Yente (Karoline Krüger) er blitt tyvaktig, slakter
Lazar Wolff (Gerald Pettersen) en slibrig karikatur, og skredder Motel (Frode
Bjorøy) særdeles klossete. Men fortsatt står naturligvis forholdene på kryss og
tvers i Tevyes familie, og Tevyes forhold til seg selv og sin Gud, i sentrum.
André Søfteland synger med stor følsomhet, og hans spill
viser trygg forståelse for melkemannens mange motsetninger. Tevye er drømmer og
pragmatiker, uskolert og tenkende, hissig og mild. Pardynamikken mellom ham og
kona Golde (Ragnhild Gudbrandsen) er i stadig utvikling. I starten utgjør de et
arbeidsfellesskap, hun bestemt, han lettere redd for henne. Men etter hvert som
døtrene i tur og orden gjør sine kjærlighetsvalg, begynner også Tevye og Golde
å se nærmere på sine følelser. Denne utviklingen er fint ivaretatt av de to
skuespillerne, støttet av reaksjonene til skuespillerne som spiller de tre
eldste døtrene og deres friere - Katrine Dale, Monica Dybwad, Malin Soli, Frode
Bjorøy, Sverre Breivik og Kristian Berg Jåtten.
Musikalsk dialog
Musikalsk lar DNS-versjonen stemmene være hovedinstrumenter,
og med det blir også sangtekstene tydeliggjort formidlende. I et flertall av
arrangementene går sangeren gradvis over fra talereplikker til sang. Snart
svarer spellemannen (Rasmus Hella Mikkelsen) med sin fiolin, før orkesteret faller
inn. Det fungerer som en musikalsk parallell til oppbygningen i Tevyes
resonnementer; «på den ene side - - », «på den annen side - -», og «på den
annen side - -» igjen. Også dette er med på å understreke samfunnets betydning
i musikalen: Fortellingen gjelder flere enn den ene, enkelte familien. At
spellemannen følger Tevye på nært hold, som en samtalepartner som fører sin
side av dialogen gjennom fiolinen, bidrar til å understreke det samme.
Enkeltord på jiddisk er beholdt i tekstoversettelsene, som ellers
bruker vestlandsdialekten, også i sangtekstene. Et utvalg elementer fra jødisk
kultur, i forenklede versjoner, er bevisst brukt i scenografi, kostymer og dans,
fysiske bevis på ritualenes betydning, for menneskene. Siri Langdalens
scenografi legger for øvrig vekt på fattigdommen i Anatevka. Flere av
bygningsdelene som utgjør torg, hus og togstasjon viser tegn til forfall. Christina
Loverys kostymer vitner om at klær har vært brukt i lang tid, med lapper og
lurver, ofte flekker også.
Premieren fant sted på DNS 17. september 2016.
No comments:
Post a Comment