«La deg være». Nationaltheatret. Av: Arne Lygre. Med: Tone
Mostraum, Andrine Sæther, Glenn André Kaada, Hanne Skille Reitan og Olav
Waastad. Regi: Johannes Holmen Dahl.
KOMMENTAR: Nyanser, nerve og nærvær.
TERNING: FEM
Arne Lygre går nok en gang dypt inn i menneskelige kjerner.
Essensielle berøringspunkter
TEATER: «Midt i livet er vi i døden», sier det gamle
latinske munnhellet, opprinnelig en verselinje fra et korverk. «Media vita in
morte sumus». Arne Lygres nyeste tekst sier det like enkelt, like klassisk
rent, like poetisk og like minneverdig: «Vi er her». Og, i variasjoner over det
samme: «Nå er vi her», «Jeg er her». I «La deg være» berører dødsbevisstheten vi-et,
så vel som her-et, nå-et og er-et. Det handler om bånd mellom mennesker, eller
kanskje rettere sagt, om behovet for bånd, behovet for å ha noen å stå nær -
koblet med vissheten om at det ikke kommer til å vare. En dag vil båndet
brytes, enten det skyldes et menneskelig valg eller en død. Dette uttrykkes
gjennom skjerpede, spissede versjoner av gjenkjennelige menneskelige situasjoner,
med analyser og rekonstruksjoner av de emosjoner som hører til.
Sammenhenger
Scenene er konsentrater av menneskelighet, og skuespillerne framfører
dem med nerve og nyanse. Ett og samme utsagn kan ha mange ulike meninger,
avhengig av den kontekst det er sagt i, og den måte det er sagt på. Hva et
ansiktsuttrykk betyr gjennomgår gradvis foranderlige fortolkninger og
omfortolkninger. Undertekst legges inn i kroppsspråk og i skuespillernes plassering
i forhold til hverandre. Det er finstemt, og det fører med seg subtile (og noen
mindre subtile, humoristiske) forskyvninger mellom de ord som sies og de
meninger som ligger mellom dem, mellom det som gjøres og det som kunne vært
gjort. Hver av de fem - Tone Mostraum, Andrine Sæther, Glenn André Kaada, Hanne
Skille Reitan og Olav Waastad - er bare tildelt ett rollenavn, men de opptrer
alle som ulike personer med ulike forhold til hverandre underveis. Handlingen
er inndelt i sekvenser, med omdreiningspunkter der den personen som sist
uttalte seg går inn i rollen som en annen, og denne andre er alltid en person
med tilknytning til det siste som skjedde eller det siste som ble sagt. Slik
oppløses de enkelte rolleidentitetene, på tvers av kjønn og alder, og det
tydeliggjøres hvor fellesmenneskelige erfaringene er, samtidig som alt også
viser seg å henge sammen med alt det andre. Det finnes alltid berøringspunkter,
ett menneskes handlinger og valg påvirker alltid også minst ett annets. Noen
ganger står to personers opplevelse av en og samme situasjon i konflikt med
hverandre, andre ganger utfyller de hverandre til en harmonisk felles sannhet.
Åpenhet og brudd
På ett tidspunkt rykkes undertegnede ut av de rom teksten
skaper. Det er under et ordløst innslag der skuespillerne trekker strømper over
hodene, og kler på seg parykker. En liten stund svirrer de rundt uten å si noe,
før de går tilbake til sine rollefigurer. Det går ikke lang tid før jeg er sugd
tilbake i situasjonen igjen, men jeg opplever likevel dette bruddet som en
forstyrrelse og en svekkelse, ikke en berikelse. Dette er den ene unntaksscenen
i en teateroppsetning som ellers, tross all sin åpenhet, er helhetlig og sterk.
Rebekka Ringsts scenografi, en skrånende bakke av pressede
sponplater, har den samme åpne fleksibiliteten som rolleidentitetene og
replikkene. Den kan være et svaberg, en brygge, en gate eller en terrasse, men
mest er den et forankringspunkt for skiftende mentale landskap, overalt og
ingen steder.
Premieren fant sted på Nationaltheatret 9. september 2016.
No comments:
Post a Comment