«Anne Franks søsken». Agder Teater. Av: Birgit Amalie
Nilssen. Med: Nasrin Khusrawi, Hege O. Enger, Jon Erik Myre, Mona Ayash, Mohmad
Begdady, Jwan Mohammad, Ahmad Radwan Alkeder og Taha Mahsen Taiseer. Regi:
Laura Christina Brøvig Vallenes.
KOMMENTAR: Kommentarfeltdiskusjon med formålsparagraf.
TERNING: FIRE
Situasjonsrapport fra et sivilisasjonssammenbrudd.
Harde fronter
TEATER: En vond menneskeskjebne møter kommentarfeltenes brutale
tone. Hun heter Jamilah, og hun har vært flyktning hele sitt liv. Nasrin
Khusrawi spiller henne med en ung jentes direkthet og temperament, som et
menneske som desperat forsøker å tale sin sak til mennesker som ikke vil lytte.
Polarisert
Jamilah er født i Norge, hun kom til landet i mors mage, en
mor på flukt. Hun er tolv år i 2010, når de to blir vekket av politiet og sendt
til Syria. Kort tid etter bryter borgerkrigen ut. Hun er 16 når hun oppdager at
moren prostituerer seg for å holde dem i live, når hun selv blir voldtatt og selv
begynner å selge sex av nød. Hun er 18 når hun og moren igjen forsøker å flykte
over Middelhavet, med håp om nytt opphold i Norge. Mor drukner. Jamilah
overlever. Alene forsøker hun å klare seg.
Jamilah er en oppdiktet person, men hun kunne vært reell.
Hennes fortelling består av bruddstykker fra skjebner vi alle har hørt om. Noen
av innspillene kommer fra femten mennesker som selv har flyktet, fra Syria,
Eritrea, Afghanistan og fire andre land. Fem av disse - Mona Ayash, Mohmad
Begdady, Jwan Mohammad, Ahmad Radwan Alkeder og Taha Mahsen Taiseer, alle fra
Syria - står selv på scenen som aktører, sammen med skuespillerne Nasrin
Khusrawi, Hege O. Enger og Jon Erik Myre. Også medlemmer av Odins soldater har
kommet med sine innspill.
Birgit Amalie Nilssen har valgt å framstille diskusjonen i
sin mest polariserte form. Et tverrsnitt av det som sies i flyktningedebatten
blir det ikke, til det er forestillingen for opptatt av ytterliggående
synspunkter. Netthets og trusler, som «voldta dem», «drep dem», vises som ord
på bakveggen, i veksling med dokumentarfotografi og video, og abstraherte
bilder av bølger. Josh Griffin står for videoproduksjonen. I en - iscenesatt -
sekvens bebreider Jamilah tilskuerne for ikke å foreta seg noe med situasjonen,
for å være, nettopp, tilskuere, og hun får - også iscenesatt, aggressivt - svar
fra salen.
Menneskeverd og forakt
«Anne Franks søsken» er teater med tydelig formålsparagraf. Forestillingen
ønsker å være en påminnelse om flyktningens menneskeverd, satt opp mot fremmedfrykt
og menneskeforakt. Den kunne knapt uttrykt dette målet klarere. «Jeg er et
menneske», sier Khusrawi, i en av Jamilahs fortvilede scener. «Muslimene er
livsfarlige», sier Jon Erik Myre, som Odin-soldat. «I to år spiste vi bare
jord», sier Taha Mahsen Taiseer, som seg selv. «Jeg har ikke kapasitet til mer
enn mitt og mine», sier Hege O. Enger, som Jamilahs norske nabo. Disse
replikkene er representative, her er stilnivået lagt. I Agder Teaters
informasjonsmateriale for forestillingen heter det at teatret har villet
«bringe kommentarfeltene opp på scenen», og nettopp det er en treffende
beskrivelse. Det har teatret gjort.
Lyssettingen, i design av Markus Fadum, er dunkel. To
badekar - ett med vann i - er, mesteparten av tiden, de eneste rekvisittene. I
innledningsscenen brukes også nettinggjerder, med mål om å få publikum til å
føle hvordan det er å være på den gale siden av gjerdet. Men Laura Christina
Brøvig Vallenes har gjort menneskene, og deres ord, til hovedeffekter i oppsetningen.
Det etterlater et mer nøkternt og et mer alvorlig inntrykk enn en mer utmalende
visuell løsning ville ha gjort, og dessuten et mer usentimentalt inntrykk enn
det tekstens ord alene skulle tilsi.
Premieren fant sted på Kilden 28. september 2016.
No comments:
Post a Comment