«Min pappas porno». Prologo, turné med premiere på
Lillestrøm Kultursenter. Av: Andrew Goffman, oversatt av Jostein
Kirkeby-Garstad. Med: Odd-Magnus Williamson. Regi: Jostein Kirkeby-Garstad.
KOMMENTAR: Monolog med moral.
TERNING: FIRE
Overforklart farslengsel
«Min pappas porno» består av bekjennelser fra egobloggens
tid.
TEATER: En gutt vokser opp uten far. Far har reist. Han
pleide å stille opp, men kontakten er brutt. Ingen besøk, ingen brev, ingen
telefoner. Forholdet far-sønn er like over som forholdet far-mor. Men han har
satt igjen pornosamlingen sin, og den skal sønnen komme til å bruke mye tid og
krefter på.
Jeg-personen i «Min pappas porno» er en voksen mann, nå selv
far, hensynsfull, forståelsesfull, en av dem som «lytter til andres behov». Han
er bare litt sliten og litt emosjonell, og han ser tilbake på barne- og
ungdomsårene etter at faren dro. År der pornofilmene (38 stykker x 90 minutter)
ble brukt som lekekamerat, som hemmelig rom, som farserstatning og rollemodell.
Debut
TV-komiker og filmskuespiller Odd-Magnus «Odda» Williamson
gjør sin teaterdebut i rollen. Han spiller, som mange som er nye for teatret,
for de tilskuere som sitter på bakerste rad - med store gester og tilsvarende
tydelig stemmebruk. Diksjonen er pedagogisk klar, vektleggingen av nøkkelord
poengtert, og timingen, for det meste, sikker. Bare unntaksvis blir han utålmodig
i punchlinene. Williamson klarer å opptre nokså konsekvent i rolle, og de små
bruddene som oppstår, vil nok forsvinne, jevnes ut, i løpet av kort tid, etter
litt flere gjennomganger med publikum i salen.
Scenografisk er oppbygningen enkel og turnévennlig. Joakim
Foldøy er kreditert for «produksjonsdesign», som vel omfatter både film, lys og
rekvisitter. En tilsynelatende slitt, komfortabel lenestol er det sentrale
elementet. Flatskjerm-TV og laptop viser at vi befinner oss i vår tid, mens
moviebox og plastkassetter bekrefter påstanden om at far dro i 1986. På
bakveggen projiseres innimellom bilder av en naken kvinne - tilstrekkelig tekkelig
til at hun vel kunne vært vist på en norsk avisforside, skjønt Mark Zuckerberg
neppe ville godtatt henne på sine vegger - samt portrettbilder type passfoto av
«far», «mor», «søster», vår hovedperson som barn, og noen av pornostjernene fra
fars filmer.
Ferdigtygd tekst
Pinlighetshumoren kunne meget vel vært pinligere, og med
unntak av en Gud-Jesus-Den hellige ånd-refleksjon, er det tilstrekkelig mildt
til at ingen trenger å frykte at de skal bli krenket eller støtt. Formen ligger
standupshowet nær, men dette er standup med moral, Moral med stor M. Da
monologen første gang ble oppført, i USA i 2005, var det forfatteren selv,
Andrew Goffman, som framførte den. Ifølge ham er innholdet selvbiografisk, og
det bærer utformingen preg av. Teksten har tone av bekjennelsesblogg, med alle
konklusjoner ferdig utarbeidet, så ferdigtygd at det ikke er noe igjen for
tilskueren å tygge videre på. Lett forståelig, fort glemt, og preget av intimitetstyranniets
overforklaring, den overforklaring som skyldes at en ikke vet om mottakeren evner
å lese mellom linjene.
«The Accidental Pervert» har vært oppført i Norge en gang
tidligere, som «Plutselig pervo» på Agder Teater i 2015. Også da var det
Jostein Kirkeby-Garstad som oversatte, tilpasset og regisserte. Han har
tilrettelagt til norske forhold, med norske navn og stedsnavn, og med
tidsmarkører som stemmer med norsk 1980-tall. Selv om forrige tittel er nærmere
originaltittelens betydning, er «Min pappas porno» mer treffende. For det er
ikke «porno» som er nøkkelordet i denne forestillingen. Trykket ligger på «min
pappa».
Premieren fant sted på Lillestrøm Kultursenter 16. september.
No comments:
Post a Comment