«Vanja og Sonja og Masha og Spike». Rogaland Teater. Av:
Christopher Durang, oversatt av Michael Evans og Vegar Hoel. Med: Nina
Ellen Ødegård, Marko Kanic, Silje Salomonsen, Mette Arnstad, Roar Kjølv Jenssen
og Ingrid Rusten. Regi: Vegar Hoel.
Uttalt påtatt.
TERNING: FIRE
Selvdramatisering som overspill
TEATER: Vanja (Marko Kanic), Sonja
(Ingrid Rusten) og Masha (Nina Ellen Ødegård) er søsken. Så vidt Vanja og Sonja
vet er Masha vellykket, og hun vil gjerne tro det selv også. Vanja og Sonja er
det ikke, og de vet det godt. Når Masha kommer hjem med sin «hjertenskjær»,
Spike (Roar Kjølv Jenssen), utløses gamle og nye spenninger.
Rogaland Teaters oppsetning er «Vanja
og Sonja og Masha og Spike»s norske premiere. Resultatet er ofte morsomt, men
mindre dynamisk enn det kunne ha vært.
Teatralsk
Michael Evans og Vegar Hoel har i sin
oversettelse gjort referansene lettere tilgjengelige for norske tilskuere. Noen
amerikanske referanser er erstattet av tilsvarende norske, andre av andre amerikanske,
bedre kjent i Norge. Av hensyn til aksent (eller kostyme) har Marlene Dietrich
fått Maggie Smiths plass. Samtidig blir Masha og Spike, rollefigurer med
forbindelse til Hollywood, spilt med norsk-amerikansk språkblanding og gester
fra «over there», og arkitekturen i søsknenes hus (Hoel er også scenograf) kan
få en til å tenke at også det hører hjemme på den andre siden av Atlanteren.
Typekomikken er allmenn, og
teatraliteten er beskrevet på måter som nok treffer den mindre teatervante bedre
enn den som ser mye teater. Alle skikkelsene i «Vanja og - - - » er teatralske
personer. Å dramatisere seg selv og sine følelser faller dem naturlig. Hoel har
i sin regi valgt en spillestil som understreker denne teatraliteten ytterligere,
med vekt på dens unaturlighet. Posering blir så uttalt påtatt, utbrudd så uttalt
kunstige, at personenes selvironi svekkes og den sårhet som ligger under
vittighetene gjøres uvesentlig. Dette iblandes slapstick-virkemidler som
velting, snubling og misting. En kan mistenke regissøren for å undervurdere
tekstens egen kraft. Den finnes ikke bare i enlinjers vittigheter, men også i
personutvikling.
Aldersparadoks
Alder står sentralt i Durangs tekst.
Den tar for seg aldersforventninger, status knyttet til ungdom og følelsen av
at livet går en forbi. Han oppgir at Vanja, Sonja og Masha er i femtiårene, Spike
og Nina i tjueårene. I Stavanger spilles Spike av 52-årige Roar Kjølv Jenssen
og hans «eldre» kjæreste av 36-årige Nina Ellen Ødegård. Hennes angivelig
52-årige søster blir spilt av 31-åringen Ingrid Rusten, mens den om lag 20 år
gamle trusselen spilles av 37-årige Silje Salomonsen. Samtlige er sminket,
frisert og kledd for å virke enten yngre eller eldre enn de er, men castingen
oppleves underlig, og er med på å forsterke et preg av karikatur. Når dialogen
rører ved mangelen på gode roller for kvinner i femtiårene, oppleves det som om
forestillingen motsier seg selv, og som om den avfeier intensiteten i
skikkelsenes bekymringer.
Premieren var på Rogaland Teater 2. februar 2016.
No comments:
Post a Comment