«Et dukkehjem». Rogaland Teater. Av: Henrik Ibsen. Med:
Helga Guren, Anders Dale, Even Stormoen, Øystein Martinsen og Marianne
Holter. Regi: Audny Chris Holsen.
KOMMENTAR: Et nåtidshjem, nesten.
TERNING: FIRE
Syntetisk samtid
Rogaland Teater har modernisert «Et dukkehjem». De kunne ha modernisert
det enda litt til.
TEATER: Scenen er kledd i rødt. Julens farge, kjærlighetens
farge, lidenskapens, erotikkens og raseriets farge. Men tonen Åse Hegrenes har
valgt er ikke julerød, hjerterød eller sinnarød. Fargen er kjemisk kunstig, som
syntetisk sukkertøy. I det ligger en parallell til Nora og Torvalds ekteskap.
Tekstkutt
«En sangfugl skal ikke synge falske toner», sier Anders Dales
Torvald til Helga Gurens Nora. Audny Chris Holsens oppsetning av «Et dukkehjem»
er ikke helt fri for falske toner. Setting og språk er modernisert. Tekst er
nedredigert. E-poster har erstattet brevene. Men enkeltpassasjer er fortsatt
preget av 1800-tallsord og -oppfatninger. Holsen og hennes dramaturg Nina
Godtlibsen kunne trygt ha gjort enda større tekstkutt enn de har. Noras «dårlig
lov»-utlegning, Torvalds «har du virkelig mot til»-replikk og flere av hans
sluttscenereplikker, samt Ranks e-post-sendte svarte kors, bryter med den øvrige
moderniteten.
Rollefigurene kan aksepteres som 2016-personer. Persontegningene
har mye felles med dem Anders T. Andersen formet i sin Teater Ibsen-oppsetning
fra to år tilbake. Torvald er opptatt av å framstå som sterkere, tryggere og
med større personlig integritet enn han har. I Stavanger er hans tilbakelagte
sykdom psykisk (han «møtte veggen», Nora antyder at han var suicidal), og
kanskje henger hans positur av moralsk overlegenhet sammen med dette, som et
forsøk på å overbevise verden om at han har sin indre styrke i behold. Hun er flørtende
manipulativ, innsmigrende og med sans for store, dramatiske og
selviscenesettende gester - ikke uten selvironi eller selvbevissthet, men
likevel med begrenset selvinnsikt.
Fysisk
I stadige koreograferte mellomspill mellom scener uttrykkes
Noras stigende nervøsitet, hennes uro og hennes tilknytning til barna. Litt for
mange og litt for psykologisk tydelige mellomspill, etter undertegnedes syn. I
musikken (av Halvor Lillesund og Vegard Fossum) er dissonans vektlagt. Også i
tekstscenene er kroppsspråk sentralt. Sigrid Edvardsson er koreograf, og
hennes arbeid er gitt så stor plass at hun burde kunne kalles medregissør. Sammen
med Torvald og med Rank (Even Stormoen), lenge også med storesøster-aktige Kristine
Linde (Marianne Holter), fører Nora seg med innstudert kattemyk grasiøsitet. Innsmigrende,
lekende, poserende, ofte erotisk ladet. Stemmen gjør hun barnlig,
ansiktsuttrykkene naivt undrende. Ikke med Nils Krogstad (Øystein Martinsen).
Han får høre hennes voksne stemme, og han får se henne rak i ryggen. For ham
vil hun heller gjøre seg hardere enn mykere enn hun er. Etter hvert som hun
betror seg stadig mer for Kristine Linde legger hun også av seg fakter i disse
scenene, og framstår med et mer ordinært kroppsspråk. I slutten, når hun
snakker alvorlig med Torvald, demper hun også det fysiske uttrykket, skjønt den
følelsesmessige bevegelsen er tydelig formidlet gjennom ansiktsbruken.
Premieren var på Rogaland Teater 30. januar 2016. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 3. februar.
Premieren var på Rogaland Teater 30. januar 2016. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 3. februar.
No comments:
Post a Comment