«Om mus og menn». Teater Innlandet. Av: John Steinbeck. Med:
Tom Styve, Åsmund Brede Eike, Line Heie Hallem, Lars Melsæter Rydjord, Mads
Henning Jørgensen, Oscar Gee, John Nyutstumo og John Sigurd Kristensen. Regi:
Anne-Karen Hytten.
Rent, klart og overførbart.
TERNING: FEM
TOSAMMEN: George (Åsmund Brede Eike) og
Lennie (Tom Styve) har bare hverandre. Foto: Gisle Bjørneby, Teater Innlandet
Fellestrekk: Ensomhet
I «Om mus og menn» skildres et samfunn
så hardt og kaldt at bare den dummeste kan bevare sin tiltro.
TEATER: Alle er alene. Bare George
(Åsmund Brede Eike) og Lennie (Tom Styve) har hverandre, og det er ingen enkel
sak, det heller. De er løsarbeidere i California i depresjonstiden - ikke den
nyeste, for settingen er ikke modernisert, og vi befinner oss fortsatt i Steinbecks
tid, 1930-tallet.
Alle de ensomme
George er (noenlunde) smart, i alle
fall smart nok til å se hvor vanskelig det er å oppnå selv nøkterne drømmer.
Lennie er dum, men sterk, skummelt sterk. De er kamerater, men forholdet mellom
dem kunne ha vært et forhold mellom en storebror og en lillebror, eller en far
og en sønn. George tar beslutninger og prøver å ta ansvar. Åsmund Brede Eike
formidler hans frustrasjon med tålmodighet og hans tålmodighet med frustrasjon,
og han lar tilskueren forstå at det ikke bare er Lennie som er avhengig av
George. George trenger også Lennies tillit. Tom Styve gir barnaktig uskyld til sin
rolletolkning. I stemmen legger han barnets undring og iver. Så ofte lar han kropp
og ansikt signalisere tanketomhet at det også blir åpenbart at - og hva - Lennie
tenker, når han tenker.
Line Heie Hallem spiller kona
til Curley, en rolleskikkelse så objektifisert at hun ikke en gang har sitt
eget navn. Oppgaven er å være pen og å være død. Men Hallem klarer å gi rollen
en drømmende nervøsitet som løfter den. I sitt skjøre tilløp til opprør er hun
kanskje den ensomste av alle. Skjønt, det er en tittel der er konkurranse om. Den
kunne gått til den skadde Candy (John Sigurd Kristensen), hvis eneste venn er
en syk hund - et forhold som på mer enn en måte gjenspeiler George-Lennie. Eller
til Crooks (Oscar Gee), den svarte stallgutten som ikke har lov til å gå inn i
de hvite karenes brakke, og som må bukke og skrape når han trues med lynsjing. Eller
Curley (Lars Melsæter Rydjord), nygift, uelsket og sønderrevet av sjalusi.
Allmenngjørende
I programmet beskriver regissør Anne-Karen Hytten stykket
som «like enkelt og vrient og vakkert som en bibelsk lignelse - eller en god
countrylåt». Begge deler er relevante sammenligninger. Det er en allmenngjørende
renhet over dilemmaene i «Om mus og menn», en klarhet i personskildringene og
en tydelighet i følelsene som gir forestillingen et preg av parabel. Når svakhet
straffes vil det før eller senere vise seg at alle mennesker på sitt vis har
svakheter som kan straffes. Musikalsk ansvarlig Frode Berntzen har valgt låter
som understøtter gjenkjenneligheten og preget av allmenngyldighet. «Mary, don't
you weep.»
I Bård Lie Thorbjørnsens scenografi er høyballer
byggeklosser. Aktørene flytter dem rundt, og skaper gårdsrom og natur.
Premieren var i Maihaugsalen på Lillehammer 25. februar 2016.
Premieren var i Maihaugsalen på Lillehammer 25. februar 2016.
No comments:
Post a Comment