«Andre verdskrigen - Natt i verda». Det Norske Teatret. Av: Lukas
Bärfuss, David Greig, Oleg Bogaev og Maria Tryti Vennerød, oversettelser av Carl Morten Amundsen, Maria Tryti Vennerød og Ingrid Weme Nilsen.
Med: Svein Tindberg, Paul-Ottar Haga, Gjertrud Jynge, Geir Kvarme, Joachim
Rafaelsen, Kaia Varjord, Oddgeir Thune, Frode Winther, Grethe Ryen, Unn Vibeke
Hol, Kadir Talabani, Renate Reinsve. Regi: Erik Ulfsby.
Bryter ned forsvarsverkene.
TERNING: FEM
Kraftbombardement
Gjennom åtte timer pepres tilskueren med inntrykk i Det
Norske Teatrets «Andre verdskrigen - Natt i verda». Refleksjonene vil vare lenger.
TEATER: Lang natts ferd mot fred? Nei. Det blir ikke fred. Om
der finnes ett enkeltbudskap det er verd å trekke ut av «Andre verdskrigen -
Natt i verda» er det nettopp det, det blir ikke fred. Oppsetningen - en mektig
mosaikk, fra midnatt til frokost, oppbrutt av felles matpauser og en midtveis (etter
undertegnedes syn overflødig) samfunn-i-samtid-debatt - er en manifestasjon av menneskets
vilje til krig.
Sprenger rammen
Omfanget, sammen med nattsettingens gradvise utmattelse,
bryter ned tilskuerens egne forsvarsverker. Vi legger oss sårbare, eller i det
minste mottakelige, for bombardementet av sanseinntrykk, refleksjoner,
faktaopplysninger, symboler, skjebner, spørsmål. Oppsetningen er massiv, men langt
fra uttømmende. «Natt i verda» både vet og viser at den ikke kan bli
uttømmende. Et utvalg er nødvendig. Og likevel sprenger oppsetningen sine egne
rammer. Den begrenser seg ikke til andre verdenskrig, men går videre i tid,
helt inn i våre dager. Kadir Talabani forteller fra sin egen historie som
krigsflyktning. Korte beretninger fra postkort dokumenterer minnenes utholdenhet.
Noen ganger er de overleveringer fra foreldre eller besteforeldre, upresise
etter mange gangers gjenfortelling. Andre ganger egne beretninger,
utilstrekkelige i sin knapphet.
Dramatikere og regissør har ikke valgt de opplagte
løsningene. Lukas Bärfuss har konsentrert seg om brev til et jødisk
etterkrigsbarn. Maria Tryti Vennerød forteller om en nazilege (Frode Winther). David
Greig følger en ung kvinne (Renate Reinsve) i hennes demrende innsikt, hjulpet
av en magisk gås (Joachim Rafaelsen). Oleg Bogaev formidler episoder fra den
russiske fronten og fra hjemmelivet. I tillegg framføres utdrag fra Joseph
Goebbels' skuespill «Vandringsmannen», historietimer i klasserom i Kina, Brasil
og Uganda dramatiseres, og faktaopplysninger om norsk teater under krigen deles.
Formen er flettverkets. Skuespillerne skifter stadig, kompetent, mellom roller
og fortellerplan.
Mytisk metaforisk
Mye er mytisk, magisk, metafysisk, metaforisk: En allvitende
gås flyr over Europa og inn i underverdenen med en kvinne på ryggen. En mann
kommuniserer med et spøkelse. En diktator dør som følge av en kunstners
provokasjoner. Tilskueren må bare akseptere det. Når det virkelige er så
uvirkelig er abstraksjon en nødvendighet. Distanseringsgrep trengs for å vinne
nærhet, for å kunne fatte og sortere. Samtidig kombineres fantasi og filosofi med
det konkrete, det reelle og dokumenterte. Det er sjelden sentimentalisert, men
det er ofte slående.
Milja Salovaaras gråtonede, renlinjede scenografi minner om
en underjordisk bunker, et bomberom. Gulvet er dekket av brevkort - et
gjennomgangselement i flere av historiene, og samtidig en visualisering av avstand
og kommunikasjon. Skuespillerne bærer kostymer i militære khakifarger. De
endrer nasjonalitet gjennom armbind med symboler. Øyvind Wangensteens lys styrer
ikke bare oppmerksomheten, det bygger også miljøene, og det gir stikkord for
publikums konklusjoner om de enkelte scenene. Dunkelt, dystert, klartseende,
illusorisk.
Forestillingen skal også spilles på dagtid, men for den
tilskuer som orker, er nattsettingen med på å styrke opplevelsen.
Premieren var på Det Norske Teatret, natta mellom 27. og 28. februar 2016.
Premieren var på Det Norske Teatret, natta mellom 27. og 28. februar 2016.
No comments:
Post a Comment