«Samtale før døden: Adolf Eichmanns siste timer». Den
Nationale Scene. Av: Adam Price, oversatt av Lasse Kolsrud og
Solrun Toft Iversen. Med: Øystein Røger, Sverre Røssummoen,
Jonatan Filip, Ragnhild Gudbrandsen, Susann Bugge Kambestad, Karl Bomann-Larsen
m.fl. Regi: Lasse Kolsrud.
KOMMENTAR: Forflatet.
TERNING: TO
Banalisert brutalitet
Virkeligheten overgår fiksjonen.
TEATER: Hvilken historie er den potensielt mest dramatiske:
Den faktiske beretningen om jødeutryddelsen, sett gjennom byråkraten(e) som
gjorde den mulig - eller en fiksjonsfortelling om jakten på en fiksjonsfigurs fiktive
samvittighet?
I «Samtale før døden» er det sistnevnte Adam Price har valgt
å fortelle.
Plikt ute ansvar
Filosofen Hannah Arendt, som selv var tyskfødt jøde, og som
flyktet til Frankrike i 1933 og USA i 1941, overvar hele rettssaken mot Adolf
Eichmann i 1961. I sin bok «Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of
Evil» beskriver hun en formalt rigid, uanselig, selvopptatt mann uten empati,
en mann som sjelden lot seg opprøre, som snakket i intetsigende klisjeer og så
seg ute av stand til å huske eller forholde seg til noe som ikke påvirket ham
selv personlig. En flittig og systemtro, men uintelligent mann som vurderte
sitt arbeid med å organisere transport til dødsleirene som en rutineplikt, og
som fraskrev seg alt personlig ansvar.
Den Adolf Eichmann Øystein Røger spiller i «Samtale før
døden» er en ganske annen, aktiv, oppfarende, idérik, en initiativtaker og en
provokatør. Han er gitt en mer prominent rolle i historiens gang - spesifikt, i
Wannsee-konferansen - enn det er dokumentert at han hadde. Denne skikkelsen er
satt opp mot to andre personer: En kone (Ragnhild Gudbrandsen) som under krigen
forsøker å diskutere menneskelighet og samvittighet, og en dommer (Sverre
Røssummoen) som i timene før henrettelsen gjør det samme. Det er ikke skilt
mellom fantasi og fakta, eller mellom trivialitet og vesentlighet.
Latskap
Dialogen er forbløffende klossete formulert. Noen av
utsagnene er anakronistiske, andre kunstige i konteksten. «Hva er problemet
ditt egentlig?» sier Eichmann tidlig i stykket. «Jeg vil gjerne vite hvem du
er», svarer dommeren. Stadig stiller han spørsmål rettssaken ga svar på.
Stemningen blir hissig. «Hvis du skal spille ut det jødekortet hver gang har
jeg ikke mer å si», sier Eichmann på et tidspunkt, «Hvem er det du forsøker å
frelse? Sjelen min brenner allerede», på et annet.
Inntrykket av at stykket er skrevet med historisk,
kunstnerisk og intellektuell latskap vokser gjennom oppsetningen. Når Eichmann
mot slutten av forestillingen provoserer dommeren nok til at dommeren tar
kvelertak på ham, og de to faller overende på gulvet, rullende, Eichmann leende
og dommeren rasende, blir det befestet.
Premieren var på DNS 6. februar 2016.
No comments:
Post a Comment