«Vidas extremas». Beaivváš Sámi Našunálateáhter, vist på Det
Norske Teatret. Av: Sigbjørn Skåden,
Veronica Salinas, Rosa Chávez, Miguel Angel Cañas Ambrosio, satt sammen av Jon
Tombre. Med: Mary Sarre, Ingor
Antte Ailu Gaup, Nils Rune Utsi, Mercedes Francisca García Ordóñez, Ludwing
Isaac Chicohay Mejía, Wilson Ottoniel Puac Joj, Carlos David Catun Quintana,
Luis Ricardo Cumes Gonzáles. Regi: Jon Tombre.
Menneskekrefter i poetisk samspill.
TERNING: FEM
Livskraft som poesi
Overlevelse og død knytter sammen norsk-samisk-guatemalanske
«Vidas extremas».
TEATER: «Vidas extremas» betyr «ekstreme liv», eller
«ytterliggående liv». Det er dekkende for forestillingen. Temaet er grunnleggende,
universelle livskrefter i møte med død og undertrykkelse. Kamp for rettferdighet
og kamp for rettigheter, forbundet med savn, kjærlighet, beskyttelsestrang,
tilhørighet, redsel, pågangsmot, viljen og nødvendigheten av å gå videre.
Grunnkrefter
Formspråket er symbolrikt, fysisk og poetisk. Aldri jålete.
«Vidas extremas» er inndelt i 17 nummererte sekvenser. Teksten består av dikt,
framført på norsk, samisk og spansk, som musikk og som ord alene. På
videoveggen bak kunstnerne vises oversettelser mellom språkene, ofte ikke
fullstendige, noen ganger med essens vektlagt. Noen ganger oversetter
kunstnerne muntlig, og det er ganger en ikke kan si sikkert hvilket som er
originalspråket og hvilket som er oversettelsen. «Vi»-et er ikke inndelt i
«oss» og «dem», det er et felles vi. Ordene beskriver menneskelige
grunnkrefter, sett gjennom minner fra en borgerkrig og forsøk på å leve videre
etterpå.
Hver sekvens konsentrerer seg om få, talende symboler og
krefter. Menneskekroppen og menneskestemmen,
sangen, talen og bevegelsen, er alltid det viktigste: Liv konkretisert.
Universelt
Universelt
Her er eplet, livsfrukten, dinglende i en tråd fra et
geværløp. To epler, to geværløp. Her er den hvite reinen som i den samiske
kulturen står for hellig renselse, åndelig fornyelse - og som også er et
offersymbol. Her er portrettbilder av mennesker, stadig forstørret, kanskje
hentet fra savnetplakater, kanskje utenforstående, mennesker som visste eller
ikke visste? Her er torturens og
henrettelsens hodehette, den som dekker den utsattes ansikt.
Mary Sarre er kledd som en ikonisk madonna, en påminnelse om
religionen, som for noen kan være en undertrykkelsesmekanisme og andre en
trøster. Luis Ricardo Cumes Gonzáles
er avkledd på overkroppen, all synlig hud er sminket i mayablått.
«Hva er universelt?», spør teaterprogrammet. Det er ingen av
de menneskelige krefter som beskrives i «Vidas extremas» som ikke er
universelle. I form blandes lokale elementer fra de involverte kulturene, joik
og tradisjonsmusikk fra mayakulturen, med elementer fra verdenskulturer -
ungdomskultur, rap, hip hop.
Premieren var på Det Norske Teatret 6. februar 2016. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 7. februar.
Premieren var på Det Norske Teatret 6. februar 2016. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 7. februar.
No comments:
Post a Comment