«1930 - diktatoren». Statsteatret på Oslo Nye Trikkestallen.
Av: Yngve Sundvor. Med: Linda Mathiesen, Per Kjerstad,
Kim Sørensen, Cato Skimten Storengen. Regi: Yngve Sundvor.
KOMMENTAR: Effektiv skamløs manipulasjon.
TERNING: FEM
De billige triks' triumf
Med skamløs forenkling skal verden forføres.
TEATER: Året er, som tittelen tilsier, 1930. Det vil si
økonomisk depresjonstid. Handlingen finner sted i en teatertrupp av det langt
fra suksessrike slaget. Teatersjef Sven Elvedal (Kim Sørensen) og hans ensemble
er konkursen nær. Redningskvinnen er en tvilsom heltinne. Hilda Hendriksen (Linda
Mathiesen) heter hun, en skruppelløs fascist er hun, og skruppelløs fascisme
vil hun også bruke teatret til å spre. Elvedals ansatte (en lang rekke roller
spilt med presis timing av Per Kjerstad og Cato Skimten Storengen, samt en
spilt av Mathiesen) viser seg lette å manipulere.
Floskler og selvbedrag
«1930 - diktatoren» bygger på vissheten om at dersom
floskler bare blir generelle nok, er de tilnærmet umulige å slå tilbake. Selve
mangelen på substans og sammenheng er det som får alle noenlunde saklig
funderte motargumenter til å virke som om det er de som avviker fra tema. Men like
mye som «1930 - diktatoren» er en oppvisning i propagandaens lettkjøpte
retorikk, dens skamløse forenklinger og dens simple fiendebilder (det vil si antisemittistisk
karikatur), er den en framvisning av hvor mye egeninteresse har å si for viljen
til å la seg overbevise. Enten det en ønsker seg er sex, posisjon eller penger,
kan en alltids bedrive det selvbedrag det er, å fortelle seg selv at det en vil
oppnå også gagner et større fellesskap. Divanykker og kunstneriske pretensjoner
danner god grobunn for slike selvbedrag. Er en selvopptatt nok, og
perspektivløs nok, er overgangen liten, mellom bagatellmessige kompromisser og det
å selge sjela si. Og har en i utgangpunktet et slags perspektiv med seg, kan
også det vel legges til side, om bare trusselen mot egeninteressen blir stor
nok.
Leken effektbruk
Statsteatrets fartsfylt lekne folkelighet gir en etter hvert
gjenkjennelig grunnsignatur. Denne varieres fra gang til gang gjennom ny tilførsel
av metateatral referansehumor, stadig fra nye sjangres stilgrep. Denne gang
forsyner kompaniet seg grådig fra film noir-verktøy, fra propagandafilmens
stiliseringsvirkemidler og radioteatrets rikdom av lydeffekter. De bruker
tidsmarkører fra vaudeville, fra jazzdans og revyviser med
heisann-hoppsann-humør, og de pakker inn tilstrekkelige mengder med lytehumor
til at tilskueren også kan måtte føle på sine egne fordommer, alternativt sine egne
reflekser av politisk korrekthet, underveis. At deler av referanseapparatet i
seg selv kan oppleves noe gammeldags, gjøres til et premiss for handlingen. Er
det ikke nettopp fordi Elvedal & co bruker forslitte triks at kompaniet
ikke lykkes? Jo, det er det. Hva er løsningen? Opplagt! Å gjøre de forslitte
triksene enda litt billigere! Med det blir det forslitte igjen til noe friskt, gjennom
en ertende respektløs harselas med tradisjonsteknikkene.
Anmeldelsen er skrevet ut fra Oslo-premieren 10. mai 2016.
No comments:
Post a Comment