«Alt for vitenskapen». Grenland Friteater og Sanden
Kulturupplivingar. Av: Tor Arne Ursin og Leif Arild Sanden, musikk av Truls
Hannemyr. Med: Carl Henrik Ekblom, Kjersti Posti Høgli,
Lars Løberg, Leif Arild Sanden. Regi: Tor Arne Ursin.
KOMMENTAR: Ikke så oppfinnsomt.
TERNING: TRE
Oppfinneren framstilles som utnyttet, paranoid idealist
Vel enkelt.
TEATER: Hvem var Kristian Birkeland, mannen på 200-lappen? Svært
kort sagt: En av Norges ledende vitenskapsmenn gjennom tidene. Fysikeren,
forskeren og oppfinneren ble professor i en alder av 30. Hans oppdagelser la
grunnlaget for Norsk Hydro noen få år etter. I løpet av de 49 årene han levde
tok han ut 59 patenter på svært varierte oppfinnelser. Han begrenset seg ikke
til ett forskningsfelt.
Birkelands livshistorie er utgangspunktet for «Alt for
vitenskapen», men Tor Arne Ursin og Leif Arild Sanden har tatt seg visse
kunstneriske friheter i fortellingen. Ikke minst gjelder det friheten til å
forenkle. Både personer og konflikter blir i overkant endimensjonale.
Persontegning
Birkeland (Ekblom) framstilles som hardt arbeidende og
sosialt naiv. En utnyttet idealist, som etter hvert glir inn i rus og paranoia.
Hydro-gründeren Eyde (Sanden) blir framstilt som kynisk lurendreier som presser
og bedrar kompanjongen. Kona Ida er ensom, oversett og en anelse kalkulerende,
mens kjæresten Hella (begge Høgli) er en slu forfører, mer enn en anelse
kalkulerende. Assistentene Sæland, Næss og Devik (alle Løberg) er til forveksling
like hjelpere som følger Birkelands instrukser, ydmyke for hans overlegne
intellekt.
«Alt for vitenskapen» går over en periode på nesten tjue år,
fra 1899 til Birkelands død i 1917. Den første scenen er lagt til Finnmark, der
Birkeland driver banebrytende nordlysforskning mens den enfoldige lokale postmannen
(Sanden) drikker spriten hans. Underveis besøker den også Kristiania, der han
mellom forskningsforsøkene møter både sin framtidige kone og sin framtidige
forretningspartner. Den skildrer hardtarbeidende år på Notodden, der både ekteskap
og forretningssamarbeid tar slutt, før den forflytter seg til Egypt, der en ny
forskningsepoke på nytt forskningsfelt går parallelt med en ny
kjærlighetshistorie, utvidet paranoia, og ny fare for å bli økonomisk utnyttet.
Sjekkliste-struktur
Denne strukturen er med på å gjøre problemstillingene såpass
overfladiske som de blir. Ursin og Sanden har nok villet gjøre Birkelands forskningsgjennombrudd
tilgjengelige, men overgangene mellom teknisk terminologi og personlige
uttalelser virker ofte anstrengte, som punkter på to ulike sjekklister satt
sammen. Ordene lyder ofte som om der står utropstegn bak dem, og også skuespillet
er gjort med utropstegn - svært tydelige gester. Forfatterne har dessuten lagt
inn flere (unødvendige) referanser til «Peer Gynt». Enkeltreplikker fra stykket
er brukt i dialogen. Ida, som etter hvert blir lei av å vente, synger i flere
omganger Solveigs sang, mens sangeren Hella, som Birkeland møter i Egypt, har
trekk fra Anitra. Men den Birkeland som beskrives står langt fra Peer, oppslukt
av sin kunnskapssøken.
Visuelt har oppsetningen flere flotte elementer. Det nordnorske
nordlyset og den egyptiske nattehimmelen er simulert gjennom vakkert
foranderlige videobilder, og lyssettingen (Lars Løberg er kreditert både for lys
og video) tillater oss samtidig å se hva som skjer i og utenfor Birkelands
laboratorium. Finurlig formede oppfinnelser, med klare likhetstrekk til
apparater fra fotografier av Birkeland, bidrar også til artig miljøtegning.
Premieren var i Herøya industripark 8. juni.
No comments:
Post a Comment