«Min kamp». Riksteatret i samarbeid med Oslo Nye Teater og
Agder Teater. Av: Ole Anders Tandberg etter Karl Ove Knausgård. Med: Ingjerd
Egeberg, Øystein Røger, Agnes Kittelsen og Christian Rübeck. Regi: Ole Anders
Tandberg.
KOMMENTAR: Forstørrede detaljer fra et liv.
TERNING: FEM
Selvsentrert allment
Ole Anders Tandberg gjør «Min kamp» til en flerstemt
monolog, og viser at han ser både det allmenne og det særegne i teksten.
TEATER: Hvor universell er vel ikke selvopptattheten? Utbredt
gjenkjennelse, og kanskje kikkerlyst, gjorde Karl Ove Knausgårds seksbinds
selvgranskning til en litterær sensasjon. Ole Anders Tandbergs teaterversjon
framføres som flerstemt monolog, av et kor av fire skuespillere.
Fire, men en
Ingjerd Egeberg, Øystein Røger, Agnes Kittelsen og Christian
Rübeck er alle ham, bøkenes jeg. Fortellerens subjektivitet dempes ikke av at
hans stemme målbæres av fire. Selv i samhandling er det tydelig at det er ett
selv som taler. Også når skuespillerne illuderer andre, er de andre sett
gjennom ham.
Språket tilhører Karl Ove Knausgård, de enkelte
tekstpassasjene er hans, et utvalg fra bokserien, men den overordnede strukturen
er Ole Anders Tandbergs, et flettverk eller en mosaikk, på tvers av kronologi
og tematikk: Barndomsminner, ungdomsminner, tanker om voksenlivets daglige
rutiner, pubertale innsikter, nåtidsrefleksjoner. Følelsen av å mislykkes, skam
og skyld og utenforskap, er sentral.
Forstørrelser
Teateroppsetningens valg av formgrep forstørrer og
forsterker, og enten tekstene er skrevet med selvironi eller ikke, får de et
preg av det her. Den overspente selvkritikken, selvforakten og selvmedlidenheten
forunderliggjøres og blir humoristisk. Knausgårds karakteristiske blanding av
hverdagseksistensialisme og sutring, hans ambisjoner og drømmer gis en tørrvittig
klang.
Gjennom sine overdrivelser viser teateroppsetningen at den
ser forskjell på betydelig og ubetydelig, på reelle, vesentlige nederlag og
innbilte nederlag, eller overdimensjonerte følelser av nederlag. Det mest
alvorlige framføres med størst ro.
Erlend Birkelands scenografi, lyssatt av Ellen Ruge,
abstraherer og frigjør med det fortellingen.
Anmeldelsen er skrevet ut fra visning på Riksteatret 30. august 2016.
No comments:
Post a Comment