«Harry Potter and the Cursed Child». Palace
Theatre, London. Av: J. K. Rowling, Jack Thorne og John Tiffany. Med: Jamie Parker, Noma Dumezweni, Sam Clemmett, Anthony Boyle,
Paul Thornley, Poppy Miller, Alex
Price, Cherrelle Skeete, Nicola
Alexis, Helen Aluko, Jeremy Ang Jones, Rosemary Annabella, Annabel Baldwin,
Jack Bennett, Paul Bentall, Zoe
Brough, Morag Cross, Cristina Fray, Rudi Goodman, Claudia Grant, James Howard,
Christiana Hutchings, Lowri James, Chris Jarman, Martin Johnston, Bili Keogh, Chipo Kureya, James Le Lacheur,
Helena Lymbery, Barry McCarthy, Sandy McDade, Andrew McDonald, Tom Mackley, Adam McNamara,
Tom Milligan, Jack North, Stuart
Ramsay, Nuno Silva, Esther Smith, Nathaniel Smith, Dylan
Standen og Joshua Wyatt. Regi:
John Tiffany.
KOMMENTAR: Flere slags magi.
TERNING: FEM.
Magi i mengder
For mye av det gode kan være akkurat passe. Men det kan også være for mye.
TEATER: Begrensningens kunst er ikke en J. K. Rowling
behersker. Etter sju omfangsrike romaner om Harry Potter kommer en teateroppsetning
med en helt ny historie. Så omfattende er den at den må deles på to forestillinger,
hver på drøyt to og en halv time.
Her er mye moro, mye spenning og mye magi, både av trollmannsslaget
og det sceniske slaget. Visuelt er «Harry Potter and the Cursed Child» en fryd,
med mange og fortryllende overraskelser. Den er velspilt. Særlig er det en
glede å følge Jamie Parker som den voksne Harry og Noma Dumezweni som den voksne Hermione. Men det spørs om ikke
virkningen ville vært enda større om mengden var mindre.
Hvis, om, men
«The Cursed Child» starter samme sted som epilogen i siste
bok, 19 år etter at Harrys kamp mot Voldemort. Albus (Sam Clemmett) er fersk
elev på Hogwarts, og Scorpius Malfoy (Anthony Boyle) er hans beste venn. Raskt
bryter fortellingen ut av skolens rammer, gjennom reiser i tid og sted. Som
bøkene er «The Cursed Child» en episk historie. Det nære og personlige knyttes
sammen med de aller største spørsmålene, så som kampen mellom godt og ondt,
lojalitet, valg og enkeltpersoners betydning for helheten. Aller mest sentralt
står forholdet mellom foreldre og barn.
Noen av episodene i teateroppsetningen er helt nye. Noe er
tilbakeblikk på Harrys fortid, i en form bokleserne vil kjenne igjen. Noe er
også alternative versjoner av fortidshistoriene, om de konsekvenser det ville
ha fått om noe på noe tidspunkt hadde gått annerledes. «Hvis, om,
men»-prinsippet er grunnleggende. John Tiffany, Jack Thorne og J. K. Rowling
har funnet en god balanse mellom humor og spenning, filosofi og lek.
To eller ingen
Billetter til forestillingene selges både separat og samlet,
og i teorien skal en kunne se delene hver for seg. I praksis: Skal en se en,
bør en se begge. Eneren er mest helstøpt som teater. Den har den klareste
historiefortellingen, engasjerende person- og konfliktutvikling og særs
kompetent spenningsoppbygging. Den slutter med en real cliffhanger, og
tilskueren må se del to for å få vite hvordan det går. Toeren er den mest actionfylte
delen, men også den mest kaotiske. Så mange er komplikasjonene at inntrykket
blir noe rotete. Dialogen er tilrettelagt for at den som bare ser del to skal
forstå hovedtrekkene i del en. Men noen spor og mye relevant persondynamikk må
en se første del for å få med seg.
Kunne
«Harry Potter and the Cursed Child» vært kortere? Utvilsomt. Især kunne andre
del vært ryddet i. I kjent Rowling-stil har begge delene nok av digresjoner -
de fleste riktig fornøyelige - og det skjer at slikt sies som ville blitt
oppfattet også usagt. Men betyr det at dette burde vært kortere? Ja og nei. Detaljrikdommen
vil nok i seg selv oppleves som en styrke av mange av Harrys tilhengere.
Ikke-fans-fra-før kunne nok ha ønsket seg hardere redigering.
Anbefalt
nedre aldersgrense? Om engelskkunnskapene er gode nok, vil undertegnede anslå
rundt tolv år. Såpass krevende er tankematerialet. Såpass innviklet og såpass
skummel er historien.
Anmeldelsen er skrevet ut fra pressevisning på Palace Theatre 20. juli.
No comments:
Post a Comment