«Stormen». Haugesund Teater på Vibrandsøy/Nylandshuset. Av
William Shakespeare i en versjon av Eirik Fauske. Med: Ole Christian Gullvåg, Sjur
Marqvardsen, Madalena Sousa Helly-Hansen, Erik Bauck Bårdstu, Janna Kari
Kvinnesland, Rikke Westerlund Lie. Regi: Erlend Samnøen.
KOMMENTAR: Åndelig og konkret.
TERNING: FEM
Med sjel og kropp
Haugesund Teaters «Stormen» har kontroll både på det fysiske
og det åndelige.
TEATER: Hva er det stoff som drømmer lages av? Vi, sier
Shakespeare. Vi, sier Fauske. Vi mennesker er drømmers opphav. Men hva drømmer
vi om? «Stormen» har svaret på det også: Om kjærlighet, frihet, velstand, makt,
revansj. Prospero drømmer om kontroll: Å kontrollere åndelige krefter, å
kontrollere fysiske krefter. Å kontrollere andre mennesker.
Kontroll
Han har ikke alltid hatt kontroll, Prospero. Han var hertug,
men ble styrtet av sin bror. Sammen med sin tre år gamle datter ble han
fordrevet. De ble satt ut i en liten båt på åpent hav. De drev i dager og i
netter, før de kom fram til en øy der det bare var to andre vesener enn dem. En
luftånd, Ariel, og et jordvesen, Caliban. Når «Stormen» begynner har mange år
gått. I sitt eget lille rike hersker Prospero allmektig. Han, som på Haugesund
Teater spilles med sinnrik forståelse av Ole Christian Gullvåg, kontrollerer
Ariel (Sjur Marqvardsen) og Caliban (Janna Kari Kvinnesland), så vel som
naturkreftene. Langt på vei kontrollerer han også datteren Miranda (Rikke
Westerlund Lie), skjønt hans kjærlighet til henne er så sterk at en også kan si
at den kontrollerer ham. En dag får han sjansen til å hevne seg på dem som svek
ham. Men muligheten for hevn er også en mulighet for forsoning. Eirik Fauskes oppdatering
av Shakespeare er tro mot originalens innhold, og viser også forståelse for
Shakespeares ideer om form. Den forener det luftig poetiske, det filosofiske,
og det jordisk konkrete, det kroppslige. Samtidig er den, i språk, stilnivå og referanser,
en tekst for i dag. Den rydder i temaer og synliggjør hvor sentralt nettopp
spørsmålene om kontroll er i handlingen. Å tilkjempe seg kontroll, å miste
kontroll, å gi fra seg kontroll. Hvordan man bruker kontroll, hva man vil oppnå
med kontroll.
Balanse
Erlend Samnøen setter «Stormen» i scene med bevisst balanse
mellom det fysisk påviselige og det mer udefinerbart åndelige, de store
filosofiske spørsmålene og de praktiske dilemmaene. Han har instruert sine
skuespillere i fysisk presist, rikt formidlende kroppsspråk. Med ett unntak
(Lie) spiller alle skuespillerne to roller hver. Det løses med sikker timing i
raske skift. Hvilken rolle som spilles når framgår tydelig gjennom ulike sett
med kroppsspråk og ansiktsbruk, og med sterkt kontrasterende kostymer, designet
av Signe Becker, som også har skapt billedvekkende naturinstallasjoner i
landskapet på Vibrandsøy. Innendørs og utendørs har hun brukt silkelignende
tekstilformasjoner som kan dra tankene til skipsseil. På det mest hektiske
hjelpes skiftene også av kløktig lyssetting (lysdesign av Jesper Kongshaug).
Magnus Børmarks musikk fargelegger skikkelsenes følelsesbakgrunn og
understreker dynamikken i de enkelte situasjonene.
Oppsetningen spilles dels utendørs, dels i et gammelt,
nyrestaurert pakkhus, Nylandshuset. I sistnevnte er der kaldt, så også på
godværsdager anbefales publikum å kle seg godt.
Premieren fant sted i Haugesund 26. mai.
No comments:
Post a Comment