«Labyrint». Teatret Vårt, Arbeideren i Ålesund. Av, med og
regi: Hilde Brinchmann.
KOMMENTAR: Mysterier lokker.
TERNING: FEM
I «Labyrint» på Teatret Vårt får tilskueren rollen som
oppdager.
Gleden ved gåter.
TEATER: Professor Elisabeth Brix (Hilde Brinchmann) er
forsvunnet. Hennes assistenter (elever fra dramalinja på Fagerlia videregående
skole) trenger publikums hjelp for å finne henne. En etter en sendes tilskuerne
inn i labyrinten, som er bygd som en koloss av en kloss midt i visningsrommet i
Arbeideren i Ålesund.
Oppdagerrolle
Hvilke dører åpnes? Hvilke gåter løses? Hvilke mysterier forblir
mysterier? Det skal ikke røpes her. Det ville redusere moroa for dem som senere
skal inn. I stedet kan vi si det slik, at selv om «Labyrint» bruker moderne
teknologi, er det tiltrekningskraften fra de gode gamle mytologiske mysterier
som ligger under. Dette er omsluttende teater - det som briter og amerikanere
kaller «immersive» - med virtuelle verktøy. Ved start undersøker tilskueren
spor på professorens feltkontor, i et telt der de fleste gjenstander stammer
fra tiden før datamaskinene og det meste har en viss sepiafarget patina, før
ører dekkes av høretelefoner og øyne av skjermhjelm, og vi ser våre omgivelser
forandre seg mens vi hører professorens oppsummering fra før hun forsvant. Så
sendes vi altså inn i labyrinten selv, gjennom dører og trange korridorer, opp
og ned stiger, gjennom rom - noen av dem med ny lytting over høretelefoner, ny
kikking i skjermhjelm, de fleste uten. Slik gis tilskueren rollen som oppdager,
en slags Indiana Jones mellom gammel mytologi og ny teknologi. Blant
virkemidlene er en håndholdt lykt, en magisk rød rubin og en svimlende
stjernehimmel. Noen av løsningene kan virke noe hjemmesnekrede, men også det
har sin sjarm.
Subjektive spor
Det ligger i det omsluttende teatrets egenart at en ikke kan
vite sikkert om det en selv opplever er det samme som andre opplever. En ting
er det at teaterformen oppfordrer til subjektiv diktning, i det at en selv må
fylle ut tomrommene i fortellingen. Mange rom er mennesketomme. De gjenstander og
symboler som måtte befinne seg der fungerer som spor, som antyder hva som har
skjedd og hva som kan komme til å skje. En annen ting er den nær uunngåelige undringen
på om en faktisk har fått med seg alt, eller om noe er oversett, forbigått. I
«Labyrint» minkes faren for snarveier gjennom at noen av dørene er fysisk
avlåst, men helt eliminert er den ikke. Denne uvissheten er i seg selv en gåte,
og kan i seg selv gi lyst til å oppleve «Labyrint» igjen.
Premieren var på Teatret Vårt i Ålesund 29. mai 2016.
No comments:
Post a Comment