«Snåsamannens sang». Teater Ibsen,
Nord-Trøndelag Teater og Riksteatret. Av: Klas Abrahamsson.
Med: Sverre Bentzen, Ragne Grande, Duc Mai-The, Mari Dahl Sæther og Tore B.
Granås. Regi: Øyvind Osmo Eriksen.
KOMMENTAR: Plattheter som placebo for
«den gode samtalen».
TERNING: TRE
Livsfilosofi, liksom
Den som plages av klisjéallergi, vil
ikke bli helbredet av «Snåsamannens sang».
TEATER: Det er en mørk og stormfull
aften, eller muligens en mørk og stormfull dag. Fire personer med ulike
livsvilkår og ulike livssyn er på fottur i den trønderske natur, neppe langt
fra Snåsa: Helseministeren (Tore B. Granås), hans livvakt (Duc Mai-The), en
dødssyk ung kvinne (Mari Dahl Sæther) og hennes venninne (Ragne Grande). En
femte person, Snåsamannen (Sverre Bentzen), deltar i en dimensjon for seg selv,
et parallelt nærvær av ro og aksept, vennligsinnet og velmenende. Hans
forsikringer om at der «finnes mer mellom himmel og jord» er tildelt både
åpnings- og avslutningssekvensen, og i flere mellomsekvenser framgår hans
tillit til egne helbredende krefter.
Diskusjon
Grunnpremisset for «Snåsamannens sang»
er en diskusjon om slikt som ikke kan bevises - religion, liv etter døden,
overnaturlige fenomener, mirakuløs helbredelse - mellom mennesker som vil tro
og mennesker som ikke vil tro. Teksten er en grundig kartlegging av årsaker til
begge ståsteder. Spillet er engasjert og temperamentsfullt, men personene blir
likevel ikke mer enn talerør for de ulike synspunktene. Dette skyldes dels det
klisjétette språket (ukebladoverskrift møter selvhjelpsbok møter
inspirasjonsplakat møter kjøleskapsmagnet møter ordtak), og dels
handlingsutviklingen, altså, diskusjonens gang. Det er uspennende, men absolutt
gjenkjennelig, banalitet er naturligvis det, og det er troverdig for sin
sammenheng, en sosialt keitete situasjon der ønsket om å si noe dypt raskt går
over til å ha sagt noe platt. Det er ikke helt uten humoristisk effekt, heller.
En kan godt se på klisjébruken som ironisering over klisjébruk, og
refleksjonsnivået som ironisering over refleksjonsnivå, men denne humoren blir fort
forutsigbar, som å skulle gjette seg fram til sluttord i faste uttrykk.
Stemning
Enkelte av detaljene i Øyvind Osmo Eriksens iscenesettelse
er over kanten parodiske - som det at den ellers svært så folkelige ministeren
og hans vakt med militær bakgrunn begge trasker rundt i dress og slips og
fjellsko (kostymedesign: Gjøril Bjercke Sæther). Andre er
stemningsskapende, fine, som egget ministeren plukker fra et reir og rister for
å markere rytme, og mange av bevegelsene i de mer drømmende delene av
oppsetningen, forflytningsetappene.
Bård Lie Thorbjørnsens roterende skogs-og-speilscenografi
er turnévennlig kompakt, og knytter sammen villmarksmiljøet og skikkelsenes
selv- og image-bevissthet. Som det snart skal vise seg, er jo turen noe av en
PR-øvelse både for pasient og politiker.
Premieren fant sted på Teater Ibsen 24. august 2016. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i
generalprøven dagen før.
No comments:
Post a Comment