«Hedda Gabler». Trøndelag Teater. Av: Henrik Ibsen. Med:
Stine Fevik, Andreas Stoltenberg Granerud, Endre Hellestveit, Christian Ruud
Kallum, Silje Storstein. Regi: Kjersti Haugen.
KOMMENTAR: Knapphugd og klartseende.
TERNING: FEM
Maske, ild og aske.
Trøndelag Teaters Hedda føler på tilværelsens uutholdelige
uekthet.
TEATER: Der brenner et bål på Trøndelag Teaters scene. Hedda
(Stine Fevik) har satt fyr på manuskriptet Eilert Løvborg (Endre Hellestveit)
har skrevet med Thea Elvsted (Silje Storstein). Hun har holdt i de brennende
arkene inntil flammene varmet fingrene. Snart er de aske. Vi ser alle
parallellen.
Klartenkt
Som Hedda er Stine Fevik kledd i en oransje kjole. Flammefarget
tekstil, svovelrødt hår. Men dette er en kvinne som føler seg som aske. Utbrent,
uten mening. Hun møter verden med den lukkethet som vokser ut fra troen om at
ingen likevel vil forstå. Av og til legger hun ut mer eller mindre subtile hint,
fra selvironisk bekjennelse til hånlig hysteri. Gjennom dem får hun bekreftet
at ingen forstår. Ektemannen Jørgen (Christian Ruud Kallum) er naivt opptatt
med sitt. Husvennen Brack (Andreas Stoltenberg Granerud) er ivrig etter å få
sitt. Eilert har gått videre i livet, eller kanskje bakover i det. Thea tar
avstand.
Nok en gang står Kjersti Haugen for en klartseende,
gjennomtenkt tilnærming til en Ibsen-klassiker på Trøndelag Teater. Hun krediterer
Irina Malochevskaja, teaterprofessor og i mange år regilærer ved Teaterhøgskolen,
for analysen av stykket. Vi kan kjenne igjen mønstrene, persondynamikken,
karakteranalysen, fra flere andre oppsetninger.
Masker
Denne versjonen er renskåret, knapphugd, tekstlig sparsom.
Kunstgrep med innslag av vold og sex og tango understreker kampen om dominans, bevisst
eller underbevisst, i nesten alle forholdene. Hedda og Brack, tyggegummityggende
sportsbilkjørende vulgær, med lange, grådige armer og stadig tydeligere
overskridelser av intimgrensene. Hedda og Eilert, brautende arrogant. Hedda og
Thea, forknytt stålvilje. Eilert og Thea. Ikke, i alle fall ikke i noen videre
grad, Jørgen og Hedda. Jørgen deltar ikke i maktspill. Jørgen vil bare vel. Det
passer ham i alle fall best å late som om han bare vil vel, og som om alle
andre vil det samme.
Heddas masker, eller kanskje vi heller skal si Heddas
følelse av egen falskhet, framvises gjennom et stort digitalt portrett i stadig
forandring - en Warhol-generisk allmenngjøring av individet - Hedda/Fevik. I
dette blir det personlige utflytende, nesten utslettet, bak ensformiggjørende fargeflater
og konturforflyttende kludrerier. Samtidig er det fortsatt, unektelig, henne.
Premieren fant sted på Trøndelag Teater 27. mai 2016.
No comments:
Post a Comment