«Dagfinn Lyngbø: Supersmud». Ole Bull Scene, Bergen. Av og
med: Dagfinn Lyngbø, med tekstbidrag fra Are Kalvø, Bjarte Jørgensen, Bård
Tufte Johansen, Tore Haukenes, Elina Krantz, Magnus Ravneberg, Vemund Vik og
Karsten Fullu.
KOMMENTAR: Moro midt i livet.
TERNING: FEM
Det kule i det ukule
Dagfinn Lyngbøs «Supersmud» er ikke så veldig smooth, men
det er temmelig supert.
STAND UP: Det handler om menneskets ytre vellykkethet og
indre klossmajor. Skal vi kalle «Supersmud» en protest mot det polerte? Nei, det
er ikke dekkende. Showet griper tak i ønsket om å leve «riktig» med stor
forståelse, samtidig som det også stikker fingrene inn i sprekkene i
overflaten: Små og store utskeielser, små og store utilstrekkeligheter, små og
store hemmeligheter, kompensasjonsmekanismer, vaner og uvaner.
Midtveis
Mesteparten av «Supersmud» består av hverdagsbetraktninger med
mer eller mindre absurde digresjoner fra en mann i livets midtfase. La oss ikke
forveksle det med «en mann i midtlivskrise», for dette er nok mer et show for
de (eller oss) som ikke helt har akseptert at vi er gamle nok for akkurat det
riktig ennå. Ikke for det, underveis er Lyngbø innom pinlige helseplager og plagsomme
undersøkelser, inngrodde rutiner og gubbe-før-tida-tendenser.
Mye av materialet er hentet fra familiesfæren, i forholdet
til egne barn og egen mor. Det ligger en generasjonsbevissthet i «Supersmud»
som på mange måter bidrar til å forankre og å forbinde vittighetene.
Helhetlig
Ingen er kreditert for regi på showet. I stedet står Are
Kalvø oppført som tekstdoktor, Elina Krantz som produsent og Tomas Glans som
koreograf. Bjarte Jørgensen står for musikk. Glimtvis skinner særtrekk fra
samarbeidspartnerne igjennom, men det er likevel ingen tvil om at dette er
Dagfinn Lyngbøs show, og at det er Dagfinn Lyngbø som har hatt overblikket,
helhetsansvaret. Perspektivet og perspektivforskyvningene er gjenkjennelig
hans. Det hele er proft gjennomført, detaljrikt, smart, velformulert og
uforutsigbart, med hyppige digresjoner, uventede tangenter, samtidig som det er
knyttet sammen gjennom effektiv bruk av tekstlige ekkoer.
Etter spilleperioden i Bergen spilles showet på Latter,
Oslo, fra 1. februar 2017.
Premieren fant sted på Ole Bull Scene, Bergen, 24. august 2016.
No comments:
Post a Comment